Så här står det i Dagens nyheter:
CITAT (DN)
De nya aktörerna ska konkurrera med bättre öppettider på kvällar och helger, drop in-service och ett bredare sortiment bland tjänster och produkter.
Just att det nu går att utnyttja den här påtvingade tjänsten även kvällstid tycker jag är mycket bra. Liksom apoteket hade dom ju tidigare bara öppet när vanligt folk jobbade, eftersom bristen på konkurrens tillät dom att göra som dom själva ville i stället för att styras av kundernas behov. Att införa drop in-service är också mycket bra, detta finns ju på vissa stationer för efterkontroll redan idag och är såvitt jag vet mycket uppskattat. Det blir nog inte lätt för AB Svensk bilprovning att konkurrera när dom blir tvungna att ta hänsyn till sina kunder, det går nog som det gick för Telia när telemarknaden avreglerades. Vem äger de 48% av bilprovningens aktier som inte staten äger? Stackars satar säger jag, men är man dum nog att satsa på något sådant får man skylla sig själv.
Vidare skriver dom så här:
CITAT (DN)
Samtidigt har antalet finländska stationer tredubblats och antalet anställda har ökat. I Danmark har avregleringen fått liknande effekter.
Det låter väll positivt? Ökad sysselsättning är aldrig fel i rådande arbetsmarknadsläge.
Källa:
http://www.dn.se/motor/bilprovningen-fri-m...yrare-1.1130620