|
herkules
15-04-2010, 19:49
att besiktiga bilen när det hela avreglerades, är vi lurade igen?
Aqvakul
15-04-2010, 20:08
I Finland blev det tre gånger dyrare - kapitalet jagar alltid profit...
vitavargen
15-04-2010, 20:09
Ja, de lovade massa saker, men det enda vi beskådat är att livet har blivit svårare för de arbetslösa och sjukskrivna.
De som redan var högavlönade har maximerat sina inkomster. Alliansen hade problem med att alla kunde besiktiga sina bilar oavsett stora eller små inkomster. Idag måste det kännas att besiktiga sin bil.
Det är "arbetslinjen" som gäller, har Alliansen lovat. De ska göra det svårare för alla som har arbete i sina tittlar, arbetare som arbetslös.
Vi kan nog även räkna med att många mindre besiktningstationer kommer att läggas ner. Vissa i Norrland kan nog få 20 till 30 mil enkel väg till besiktningen!
CITAT (herkules @ 15-04-2010, 20:49)  att besiktiga bilen när det hela avreglerades, är vi lurade igen?  Kan du komma på något som blivit billigare efter en avreglering?
Är väl som med elen ... inte blev det billigare efter avreglering.
herkules
15-04-2010, 21:36
CITAT (Anma @ 15-04-2010, 22:01)  Kan du komma på något som blivit billigare efter en avreglering? njet.
inte jag heller...
Ett exempel gällande Apotekets avreglerande .... Alvedon 30 st kostade 34.50 kr på Apoteket. Nu får vi betala 40 kr för 20 st på Coop Forum.
CITAT (netha @ 15-04-2010, 22:26)  Är väl som med elen ... inte blev det billigare efter avreglering.  Taxi har blivit billigare...
herkules
15-04-2010, 22:02
CITAT (Ralf @ 15-04-2010, 22:54)  Taxi har blivit billigare... tänkte inte på det. kan iofs bero på att jag åker taxi 1 ggr per år eller nåt sånt.
CITAT (herkules @ 15-04-2010, 23:02)  tänkte inte på det. kan iofs bero på att jag åker taxi 1 ggr per år eller nåt sånt. ja jag vet inte om det blev så mkt billigare... och så har vi ju dessutom fått massa gangstertaxis...
Anki på Öland
15-04-2010, 22:55
CITAT (netha @ 15-04-2010, 22:48)  Ett exempel gällande Apotekets avreglerande .... Alvedon 30 st kostade 34.50 kr på Apoteket. Nu får vi betala 40 kr för 20 st på Coop Forum.  Panodil kostade exakt samma på Coop och Apoteket...... råkade köpa en ask på båda ställena samma dag förra veckan.... Anki
Huggorm
16-04-2010, 05:19
CITAT (Ralf @ 15-04-2010, 21:13)  Vi kan nog även räkna med att många mindre besiktningstationer kommer att läggas ner. Vissa i Norrland kan nog få 20 till 30 mil enkel väg till besiktningen! I såna fall fixar nog ortens bilmekaniker licens för att utföra besiktning. Hur har det varit fram till nu, har bilprovningen varit självbärande eller har den varit delvis skattefinansierad?
malarmaster
16-04-2010, 05:51
CITAT (netha @ 15-04-2010, 22:48)  Ett exempel gällande Apotekets avreglerande .... Alvedon 30 st kostade 34.50 kr på Apoteket. Nu får vi betala 40 kr för 20 st på Coop Forum.  Apoteket o de andra privata apoteksalternativen finns kvar o där är priserna vad jag vet oförändrade.Det är frivilligt att handla receptfria grejor någonannanstans.För min del som bor i ett litet samhälle med dåliga kommunikationer så har avregleringen betytt större tillgänglighet på receptfria läkemedel samt att apotekets filial övergått till privat(Kronans Droghandel) vilket betytt längre öppettider samt lördagsöppet som inte fanns innan.Så för min del Hurra för avreglering av apoteket.
malarmaster
16-04-2010, 06:05
CITAT (Huggorm @ 16-04-2010, 06:19)  I såna fall fixar nog ortens bilmekaniker licens för att utföra besiktning.
Hur har det varit fram till nu, har bilprovningen varit självbärande eller har den varit delvis skattefinansierad? Bilprovningen ägs till 52% av staten men är inte skattefinansierad.skall vara självbärande.några siffror: omsättning ca 1,5 miljarder vinst 2009 40 miljoner, 2008 förlust 203 miljoner.Vilket visar att priserna på bilprovning i vilket fall kommer att höjas som det har höjts alla år.Problemet är väl att man gör som med apoteket. man säljer en del till privat istället för att låta nya aktörer öppna egna anläggningar som troligtvis betytt större konkurens o därmed tillbakahållna priser.Problemet i sverige är ju o har alltid varit samma,dålig konkurens pga liten befolkning-stor yta.oavsett livsmedel,vård ,apotek, ja vilken bransch du vill så funkar det dåligt pga stora avstånd o litet befolkningsunderlag.Sedan hjälper det ju inte upp det precis att en del sektorer har alltför stor del av kakan( till ex ICA) som styr priserna. Ulf
Aqvakul
16-04-2010, 06:38
CITAT (malarmaster @ 16-04-2010, 07:05)  Bilprovningen ägs till 52% av staten men är inte skattefinansierad.skall vara självbärande.några siffror: omsättning ca 1,5 miljarder vinst 2009 40 miljoner, 2008 förlust 203 miljoner.Vilket visar att priserna på bilprovning i vilket fall kommer att höjas som det har höjts alla år.Problemet är väl att man gör som med apoteket. man säljer en del till privat istället för att låta nya aktörer öppna egna anläggningar som troligtvis betytt större konkurens o därmed tillbakahållna priser.Problemet i sverige är ju o har alltid varit samma,dålig konkurens pga liten befolkning-stor yta.oavsett livsmedel,vård ,apotek, ja vilken bransch du vill så funkar det dåligt pga stora avstånd o litet befolkningsunderlag.Sedan hjälper det ju inte upp det precis att en del sektorer har alltför stor del av kakan( till ex ICA) som styr priserna. Ulf Hur stämmer detta resonemang med att priserna faktiskt tredubblades i Finland då BP privatiserades. Idag kostar det cirka 1000 kronor att besiktiga bilen i Finland...
herkules
16-04-2010, 08:03
privatiseringar och avregleringar gör att det blir rena rama vilda västern där ute, dyrare och sämre. sämre service och tillgänglighet för det mesta. vinsten går till ett fåtal privatpersoner. men sverige ska säljas ut så mycket det bara går, så är det ju bara, vi får leva med det och det gör vi ju också! det kommer väl inte vara någon som åker till en besiktningsstation och säger att nu är det privat och jag räknar stenhårt med att ni konkurrerar med varandra så det blir billigare för mig, jag kan tänka mig att betala 150 spänn för det här.eller hur? kan man stämma staten för att de gör det sämre med sina utförsäljningar? haha ..
Inga från Närke
16-04-2010, 10:18
CITAT (netha @ 15-04-2010, 22:48)  Ett exempel gällande Apotekets avreglerande .... Alvedon 30 st kostade 34.50 kr på Apoteket. Nu får vi betala 40 kr för 20 st på Coop Forum.  De finns ju kvar på apoteket så då får man väl köpa där det är billigast. Men det jag har upptäckt är att på Coop o ICA finns inte den lägre mg/tablett av vissa märken typ Ipren 400 mg där det finns även 200 mg så jag måste åka till apoteket för man behöver ju inte köpa starkare än som behövs. Personligen tycker jag detta är en stor nackdel. Priset kan vara baserat på detta också.
andersen
16-04-2010, 12:04
CITAT (Huggorm @ 16-04-2010, 06:19)  I såna fall fixar nog ortens bilmekaniker licens för att utföra besiktning. Ja det tror jag säkert, och ta bra betalt för att laga felen.
andersen
16-04-2010, 12:09
CITAT (Huggorm @ 16-04-2010, 06:19)  Hur har det varit fram till nu, har bilprovningen varit självbärande eller har den varit delvis skattefinansierad? År 2009 hadde bilprovningen 40miljoner i vinst. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?showRe...812&d=22620
malarmaster
16-04-2010, 17:36
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2010, 07:38)  Hur stämmer detta resonemang med att priserna faktiskt tredubblades i Finland då BP privatiserades. Idag kostar det cirka 1000 kronor att besiktiga bilen i Finland... känner inte till hur det privatiserades i finland.Privatiserades den befintliga bilprovningen eller tilläts andra aktörer köra igång vid sidan av?Vad jag menar är att konkurrens håller igen priserna (så fungerar övriga marknaden) om man privatiserar den befintliga anläggningen på orten uteblir denna situation o den privata aktören kan givetvis sköta prissättningen själv,särskilt om det är många mil till nästa anläggning.Men även bilprovningen som vi har idag höjer priserna varje år.Bör finnas en reglering avseende kostnaden då det ju inte är frivilligt att besiktiga sitt fordon,liksom det finns t.ex för tv-licensen. Ulf
andersen
16-04-2010, 17:46
CITAT (malarmaster @ 16-04-2010, 18:36)  känner inte till hur det privatiserades i finland.Privatiserades den befintliga bilprovningen eller tilläts andra aktörer köra igång vid sidan av?Vad jag menar är att konkurrens håller igen priserna (så fungerar övriga marknaden) om man privatiserar den befintliga anläggningen på orten uteblir denna situation o den privata aktören kan givetvis sköta prissättningen själv,särskilt om det är många mil till nästa anläggning.Men även bilprovningen som vi har idag höjer priserna varje år.Bör finnas en reglering avseende kostnaden då det ju inte är frivilligt att besiktiga sitt fordon,liksom det finns t.ex för tv-licensen. Ulf Va då så fungerar den övriga marknaden? bara för att det kommer in flera aktörer så behöver inte det betyda att priserna sjunker till konsument, tvärt om, aktörerna kan få det dyrare att produksera varan/tjänsten pga att aktörena blir mindre, storskalighet är nästan alltid billigare.
malarmaster
16-04-2010, 18:30
svårt att se att just bilprovning skulle vara så märkligt att utföra.många verkstäder har redan bromsprovningsbanor o liftar finns överallt.Alla som besiktigat sin bil vet att särskilt lång tid tar det inte o har man bara ett protokoll att följa så minimeras riskerna att något blir glömt.redan idag kan man ju få sina anmärkningar kollade på en licensierad bilverkstad o kostnaden för ombesiktningen här har i allafall jag upplevt som billigare.kanske jag har för bra verkstad?Riktigt att det kan bli dyrare om man delar upp marknaden i småbitar men förutsättning för konkurens är att man har många aktörer på samma ort.Prispress kallas det,finns i de flesta branscher.de orter där det inte fungerar är just där det helt enkelt inte finns befolkningsunderlag,men där finns å andra sidan inte ngn bilprovning idag heller. Ulf
vitavargen
16-04-2010, 20:43
CITAT (malarmaster @ 16-04-2010, 07:05)  ....Problemet är väl att man gör som med apoteket. man säljer en del till privat istället för att låta nya aktörer öppna egna anläggningar som troligtvis betytt större konkurens o därmed tillbakahållna priser..... Det är skattemedel vi pratar om även om det heter Apoteket eller bilprovningen. När du låter andra öppna i samma bransch har du slängt bort en massa skattemedel, för Staten dras in i konkurrens med olika små och stora bolag. För att klara konkurrensen behöver Staten gå ner i priser och det är skattemedel som var tänkt för vård och skola som staten spelar bort. Till vilken bransch kan du ställa det kravet att de bortser ifrån sitt märke eller sit patent? Vilka är det som går med på att låta dig göra samma sak bredvid dem? Nu är det skattemedel som det gäller och Alliansen känner fria händer i att slänga bort dem.
I Finland kom andra aktörer in, inte hjälpte det direkt. i för sig hittade min kusin en billig en som besiktigade för €35. Men då hade han letat länge. Den näst billigaste tog €70.
Hannele
16-04-2010, 20:52
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2010, 21:08)  I Finland blev det tre gånger dyrare - kapitalet jagar alltid profit... Ska icke-bilägande skattebetalare bekosta andras bilbesiktning? Det är inte "kapitalism" utan självkostnad - för dem som äger en bil.
Aqvakul
16-04-2010, 21:00
CITAT (Hannele @ 16-04-2010, 21:52)  Ska icke-bilägande skattebetalare bekosta andras bilbesiktning? Det är inte "kapitalism" utan självkostnad - för dem som äger en bil. Idag är det självkostnad och då går det ihop - ingen som finansierar besiktningar genom skatten. Ingen har väl föresla¨get något sådant... I Finland har man "konkurrens" och då kostar det tre gånger så mycket. Liten gissningstävlan: Vem håvar in profiten, skattebetalarna eller kapitalisterna?
Bengalow
16-04-2010, 21:08
Malarmaster har läst 1:a kapitlet i teoretisk ekonomi ser det ut som - "ökad konkurrans ger lägre priser" Kapitel 2 i den teorin berättar mer utförligt om hur man tjänar mer: a. Öka kundunderlaget b. om inte a är möjligt - öka priset
Din signatur förtäljer att du håller på med målning - hur i hel-te kan det vara möjligt att ta 70-100 kr för en burk med målarfärg, som kostar max 5,- att framställa. Frågan är retorisk, för just den branschen är det bästa exemplet, tillsammans med bilverkstäder, på kartellbildning. Kom inte och snacka om fri prissättning - det är färgfabrikanterna som bestämmer priset. Följer du inte deras rekommendationer så får du inte sälja deras färg. Ställ er i kön bakom en yrkesmålare när ni skall betala, och jämför. 40 % rabatt för dem är inget ovanligt. Beträffande bilprovningens priser i Finland, så behandlades det i Rapport - från 30€ till 90€ på 2 år efter privatiseringen. Konkurrens? Skitsnack !
malarmaster
16-04-2010, 21:24
CITAT (vitavargen @ 16-04-2010, 21:43)  Det är skattemedel vi pratar om även om det heter Apoteket eller bilprovningen. När du låter andra öppna i samma bransch har du slängt bort en massa skattemedel, för Staten dras in i konkurrens med olika små och stora bolag. För att klara konkurrensen behöver Staten gå ner i priser och det är skattemedel som var tänkt för vård och skola som staten spelar bort.
Till vilken bransch kan du ställa det kravet att de bortser ifrån sitt märke eller sit patent? Vilka är det som går med på att låta dig göra samma sak bredvid dem?
Nu är det skattemedel som det gäller och Alliansen känner fria händer i att slänga bort dem. i mitt samhällssystem skall inte staten driva företag som inte har med statsförvaltning o göra.Bilprovning,apotek o dylikt är i mina ögon varor o tjänster som vem som helst kan driva,staten får ändå in skatter i form av olika löneskatter , moms m.m .många av de här företagen är ett arv av ett samhällsbyggnadsprojekt som går ut på att kontrollera individer o funktioner i avsikt att medborgarna skall vara beroende av stat,kommun o landsting.varken apoteket eller bilprovningen är skattefinansierade eller uppbyggda av skattemedel utan de är aktiebolag med många ägare även om staten är huvudägare.Aktier kan säljas o pengarna hamnar i statskassan att användas till välfärden.Det är som vanligt i de här politiska frågorna en fråga om vilket samhällssystem man vill ha,ett som kontrollerar o många gånger förtrycker utvecklingen eller ett som leder den. Ulf
Aqvakul
16-04-2010, 21:27
CITAT (malarmaster @ 16-04-2010, 22:24)  i mitt samhällssystem skall inte staten driva företag som inte har med statsförvaltning o göra.Bilprovning,apotek o dylikt är i mina ögon varor o tjänster som vem som helst kan driva,staten får ändå in skatter i form av olika löneskatter , moms m.m .många av de här företagen är ett arv av ett samhällsbyggnadsprojekt som går ut på att kontrollera individer o funktioner i avsikt att medborgarna skall vara beroende av stat,kommun o landsting.varken apoteket eller bilprovningen är skattefinansierade eller uppbyggda av skattemedel utan de är aktiebolag med många ägare även om staten är huvudägare.Aktier kan säljas o pengarna hamnar i statskassan att användas till välfärden.Det är som vanligt i de här politiska frågorna en fråga om vilket samhällssystem man vill ha,ett som kontrollerar o många gånger förtrycker utvecklingen eller ett som leder den. Ulf Hur förklarar du att bilbesiktningen i Finland har blivit tre gånger dyrare efter privatiseringen?
CITAT (vitavargen @ 16-04-2010, 21:43)  Det är skattemedel vi pratar om även om det heter Apoteket eller bilprovningen. När du låter andra öppna i samma bransch har du slängt bort en massa skattemedel, för Staten dras in i konkurrens med olika små och stora bolag. För att klara konkurrensen behöver Staten gå ner i priser och det är skattemedel som var tänkt för vård och skola som staten spelar bort.
Till vilken bransch kan du ställa det kravet att de bortser ifrån sitt märke eller sit patent? Vilka är det som går med på att låta dig göra samma sak bredvid dem?
Nu är det skattemedel som det gäller och Alliansen känner fria händer i att slänga bort dem. Blanda inte ihop skatteintäkter med bilprovningen. Det blir bara patetiskt.
vitavargen
16-04-2010, 21:40
CITAT (malarmaster @ 16-04-2010, 22:24)  i mitt samhällssystem skall inte staten driva företag som inte har med statsförvaltning o göra..... Säg inte detta högt och låt det stanna mellan oss, för under 2009 rykte in Staten(med skattemedel) för att rädda banker och bolag från att kollapsa. Det här med marknaden nämns så länge företagsägarna tjänar stora pengar. När de får svårigheter vänder de sig till Staten igen. Det gäller även världens största "ekonomi"(USA) också. Om du studerar alldeles nutidshistoria, vet du att allt som sägs om fri marknad, fri konkurrens, fria.... är bara toma ord som inte har nån förankring i det verkliga livet..... Här i tråden skrivs om det som Staten äger och ska säljas ut. Det handlar inte om företagande, för det är det i vilket fall. Det handlar om vem tar vinsterna. Går vinsterna in i Statskassan och förbättrar skola och vård eller hamnar det i händerna på några få personer som aldrig hinner göra av med de under sina liv(på grund av att det är för mycket pengar).
malarmaster
16-04-2010, 21:49
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2010, 22:27)  Hur förklarar du att bilbesiktningen i Finland har blivit tre gånger dyrare efter privatiseringen? kan inte då jag inte vet hur bilprovningen fungerar i finland.tror inte jag tänker flytta till finland heller utan fortsätter nog bo o besiktiga bilen i sverige.vad är det som säger att det blir likadant här?
malarmaster
16-04-2010, 22:06
CITAT (vitavargen @ 16-04-2010, 22:40)  Säg inte detta högt och låt det stanna mellan oss, för under 2009 rykte in Staten(med skattemedel) för att rädda banker och bolag från att kollapsa. Det här med marknaden nämns så länge företagsägarna tjänar stora pengar. När de får svårigheter vänder de sig till Staten igen. Det gäller även världens största "ekonomi"(USA) också.
Om du studerar alldeles nutidshistoria, vet du att allt som sägs om fri marknad, fri konkurrens, fria.... är bara toma ord som inte har nån förankring i det verkliga livet.....
Här i tråden skrivs om det som Staten äger och ska säljas ut. Det handlar inte om företagande, för det är det i vilket fall. Det handlar om vem tar vinsterna. Går vinsterna in i Statskassan och förbättrar skola och vård eller hamnar det i händerna på några få personer som aldrig hinner göra av med de under sina liv(på grund av att det är för mycket pengar). då bör du ju också veta hur den här kollapsen började,ja inte i sverige utan i usa där den dåvarande politiska ledningen inte hade någonsomhelst koll på lagar o (avsaknaden av)regler.Svenska staten har lämnat garantier på lån till svenska företag o banker för att de inte skulle kollapsa med åtföljande massarbetslöshet som följd. dessa lån skall betalas tillbaka.Sverige hade en liknande kris 89-90 då de svenska bankerna o framförallt byggsektorn kraschade,precis på samma grunder som i usa,med åtföljande arbetslöshet som bet sig fast i många,många år.Är på inget sätt vän till den typ av råkapitalism som råder i usa,vill liksom de flesta i sverige ha ett trygghetssystem ,skolväsende,sjukvårdsystem som är skattefinansierat o lika för alla men vidhåller att staten skall inte driva företag som inte har med statsförvaltning att göra. Ulf
Bengalow
16-04-2010, 22:26
Tag av dig skygglapparna, malarmaster! Samhällsnyttiga företag skall och bör drivas av en huvudman som har samhällsnyttan för ögonen. Staten det är vi - medborgarna, det är inte några politiker som du har fått för dig via Timbro. Jag vill ha koll på kommunikationer, hälsovård, naturtillgångar o.dyl. Det skall f-n ge sådana som Troilius rätt att profitera på våra egendomar, för att klantskallar som Bildt, Borg och Reinfeldt tycker så. Ditt "system" är en dröm, lika luftig som kommunismen på andra sidan. Hurra du över tesen, att den som tjänar mest är bäst, oavsett hur dom kommit över sina tillgångar - det bara beskriver hur lite du sett av världens maktgalenskap.
CITAT (malarmaster @ 16-04-2010, 22:49)  kan inte då jag inte vet hur bilprovningen fungerar i finland.tror inte jag tänker flytta till finland heller utan fortsätter nog bo o besiktiga bilen i sverige.vad är det som säger att det blir likadant här? Erfarenheten säger det, erfarenheten av privatiseringar säger att det blir likadant här.
Bengalow
16-04-2010, 22:47
Mammon styr, malarmaster, om du inte visste det, även du sitter i hans klor...därför blir det dyrare på bilprovningen. Tro jo mi!
herkules
28-06-2010, 12:53
asch då, besiktningen kommer bara bli ca 170 % dyrare, det klarar vi, eller hur? tänker att vi ju faktiskt fått 1500 mer i lädret varje månad..
Bengalow
28-06-2010, 13:08
Ja, pensionärer, som fått 500 mindre, skall fan inte ha bil!
herkules
28-06-2010, 13:18
CITAT (Bengalow @ 28-06-2010, 14:08)  Ja, pensionärer, som fått 500 mindre, skall fan inte ha bil! nänä, någon jäkla ordning får det ändå lov att vara, pensionärer och sjuka ska bekosta friska och arbetande människors välstånd. kanske får de åka med någon gång i bilen som tack?
*Stintan*
28-06-2010, 13:55
CITAT (herkules @ 28-06-2010, 14:18)  nänä, någon jäkla ordning får det ändå lov att vara, pensionärer och sjuka ska bekosta friska och arbetande människors välstånd. kanske får de åka med någon gång i bilen som tack? Fast man får nog betala soppan som tack för att vi får åka med
Huggorm
28-06-2010, 19:07
Ytterligare ett incitament att skaffa sig en nyare bil som är mer miljövänlig. Då slipper man besikta i tre år eller vad det är
Bengalow
28-06-2010, 19:17
Om dom söker en ny VD till Ebberöds bank, får jag föreslå dig då?
Skaffa och skaffa, det brister i din argumentation, Huggorm! Jag skaffar gärna en nyare bil än min Mazda 2005, men det skall till pengar också - och vem har någonsin vunnit på en bilaffär? Jag känner ingen. Gör du? "-Det är bara att skaffa nyare bil!" Pytt, säger jag
T.o.m. att byta fönster på kåken är olönsamt - det betalar sig på 80 år typ, kanske...
Huggorm
28-06-2010, 19:49
CITAT (Bengalow @ 28-06-2010, 20:17)  Om dom söker en ny VD till Ebberöds bank, får jag föreslå dig då?
Skaffa och skaffa, det brister i din argumentation, Huggorm! Jag skaffar gärna en nyare bil än min Mazda 2005, men det skall till pengar också - och vem har någonsin vunnit på en bilaffär? Jag känner ingen. Gör du? "-Det är bara att skaffa nyare bil!" Pytt, säger jag
T.o.m. att byta fönster på kåken är olönsamt - det betalar sig på 80 år typ, kanske... Om det lönar sig att byta fönster beror alldeles på vad för fönster man har och hur bra isolerat resten av huset är. Få europeiska länder har så gammal bilpark som Sverige. Det rullar fortfarande mängder av gamla vrak utan katalysator på vägarna, utspyende svarta moln av gift. Krocksäkerheten är ofta minimal dessutom, och bränsletörsten inte sällan 50% högre än motsvarande bil från idag. Nu gäller det nog inte din fem år gamla mazda, men den är ju såpass ny att du åtminstone borde slippa ombesiktning på grund av anmärkningar. För ofta gnäller folk över hur dyrt det är att besikta, och sedan kollar dom inte över bilen innan dom kör in, och får betala en gång till när de får besikta igen
Bengalow
28-06-2010, 20:13
Varifrån har du fått, att Sverige har en väldigt gammal bilpark? Skitsnack säger jag!
Huggorm
28-06-2010, 20:20
CITAT (Bengalow @ 28-06-2010, 21:13)  Varifrån har du fått, att Sverige har en väldigt gammal bilpark? Skitsnack säger jag! Jo, du säger mycket du, men det mesta är sånt som du bara fått för dig av någon anledning. Läs här och berätta sedan vem det är som kommer med "skitsnack": http://www.dn.se/ekonomi/svenska-bilar-aldst-i-eu-1.749777
Bengalow
28-06-2010, 21:25
Om du anser att "Bil Sweden" är en tillförlitlig källa, så kan du lika gärna dra till med Timbro som politiskt, rättrådig. Dina "bevis" är helt irrelevanta för mig - jag pratade om verkligheten,inte om lobbyister för bilindustrin. Kolla Eurostat!! I vilket fall som helst, så är prisökningen på bilbesiktingen ett rent jäv-a rövarförsök. Jag hoppas att vanliga verkstäder får legitimation att utföra sådana, så att priset kan hålla jämna steg med insatsen. Max 10-15 minuter/besiktning, skalll inte kosta 1000 spänn som i Finland, vars besiktning kan jämföras med Sverige.
herkules
28-06-2010, 21:52
japp, blir det rövarpriser så ska de få se! rikspuckona har bestämt igen - det blir fler aktörer, bättre öppettider och därmed dyrare. knasbollar! och vi svenskar är ju inte så lite flata heller ... tackar och tar emot med mössan i handen i stället för att slå näven i bordet och tala om var skåpet ska stå! upp till kamp mot privata bilbesiktningar!
vitavargen
28-06-2010, 23:05
Innan den 19 september har vi tid på oss att städa bort rövarligan som tagit hand om det politiska och därmed statskassan i fyra års tid (sedan hösten 06). De har gjort det svårare för vanliga löntagare (hederliga) och lättare för de välbetalda (ohederliga ). Bilprovningen är bara ett exempel på det dyra liv som många tvingats till, för du måste ta från annat för att lägga på den höjda bilprovningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|