Vi har faktiskt en gammal torpgrund i trädgården här hemma.
Det vi vet är att det är grunden till det Torpet som Farföräldrarna till dom som byggde vårat nuvarande hus bodde i.
Grunden är på ca 18m2 och fram till för 2 veckor sedan stod det ett enormt surkörsbärsträd framför som vi har fått veta var ett vårdträ dom planterade när torpet var nytt.
Framför Körsbärsträdet finns en liten brunn gjord på gammalt sätt som är väldigt välbevarad. Vi har hittat massor av spännande saker runt grunden och än idag (vi flyttade hit när jag var 3 år och jag är 28 i år) hittar vi rostiga kugghjul och allsköns annat smått och gott.
Nu skall grunden bli bas för min sommarstuga och brunnen skall muras upp ovanför markhöjd med natursten. Det kommer bli ett väldigt fint inslag i min sommarträdgård, och användbart då det faktiskt är vatten i brunnen
Körsbärsträdet hade blivit så gammalt och dåligt så vi har tagit bort toppen och grenarna på det, bara stammen är kvar som kommer bli klätterställning för en småblommig vit Klematis, lite för att hedra minnet av trädet och skapa en illusion av körbärsblom.
Pappa har sparat på sig en hel del av allt "skrot" som vi skall svetsa ihop till en skylt med tomtens namn på (Lugnet) som ett minne av dom som bodde här då och för lite nostalgisk historia.
Historia runt gamla torp och ruiner är verkligen fascinerande!!