Full version: Charmigt torp
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Trevligt litet renoveringsobjekt för den händige.

Noak
Oj, här krävs det entusiaster...
Piccante
Jag är ruinromantiker men även jag blir liite tveksam till detta rolleyes.gif
Annie-72
Ingår jakträtt skulle jag slå till direkt... biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT (Annie-72 @ 29-06-2010, 14:46) *
Ingår jakträtt skulle jag slå till direkt... biggrin.gif

Bara på bockar. Husbock. biggrin.gif
Annie-72
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2010, 14:49) *
Bara på bockar. Husbock. biggrin.gif

Haha, det har jag en "egen", tror inte han vill ha ngt månggifte
Alba
Torpet har säkert varit ett riktigt mysigt ställe en gång i tiden.
Synd bara att det förfallit så.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2010, 14:36) *

Är det dit du åker på helgerna? vad skall du ha för det? och varför har du det låtit det förfalla så mycket?
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 29-06-2010, 16:25) *
Är det dit du åker på helgerna? vad skall du ha för det? och varför har du det låtit det förfalla så mycket?

Tummen mitt i handen. biggrin.gif Nej, det är ett gammalt hus jag upptäckte från vägen. Jag vet inte vad som är historien bakom huset och dess förfall, kanske var det då dåligt att ingen ville ta sig an det. Även om det ligger nära gamla Rv40 och inte långt från Olsfors samhälle tror jag inte att det funnits ström där t.ex. Skall undersöka lite närmare senare. Är lite rädd att det kan virvla upp damm, en nysning kan bli katastrofal.
Alba
Kanske hittar du några intressanta växter där.
Aqvakul
Gamla hus kan stå länge. När min farmorsfar pensionerade sig 1922, så lät han bygga ett stort hus i Gryt i Sörmland. På tomten fanns ett gammal förfallet soldattorp. I början på 60-talet skedde viss renovering av taket. Några av min farmors systrar envisades att sommartid sova i torpet så sent som på 80-talet. När jag var där för några år sen så stod 1700-talstorpet fortfarande pall, trots visst svaj i knäna...
Piccante
Letar ni efter bättre begagnade hus med mkt "karaktär" så finns detta på marknaden nu http://www.hemnet.se/beskrivning/701231?r=3
Huggorm
Ser ut att stå mitt på ett hygge, och med planterade granar nästan ända fram till knuten
Gossen Ruda
Jo, trots att det bara står kanske 100 m från vägen har det inte synts tidigare.
Huggorm
Egentligen fantastiskt att det fortfarande står upp efter den gångna snövintern. Det bådar gott för den som trots allt vill renovera
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2010, 14:36) *

Det ser lite sagolikt ut. wub.gif

Imorron ska jag ut och fota ett pyttehus från 50-talet.
Berith
Ja det var ett charmigt torp. Undrar vilka som bott där? Man kan ju fantisera lite.... Ser iaf ut som om dom haft fin utsikt?

Är det bara en synvilla eller växer det grönt inne i huset om man kollar i det öppna fönstret till höger?
Huggorm
CITAT (Berith @ 30-06-2010, 07:01) *
Är det bara en synvilla eller växer det grönt inne i huset om man kollar i det öppna fönstret till höger?

Samma synvilla kan man se i fönstret till vänster. Tror helt enkelt det inte finns någon vägg på baksidan, så man ser rakt igenom
Chamomille
CITAT (Berith @ 30-06-2010, 07:01) *

Det växer nog även i det vänstra fönstret biggrin.gif
Berith
CITAT (Huggorm @ 30-06-2010, 07:15) *
Samma synvilla kan man se i fönstret till vänster. Tror helt enkelt det inte finns någon vägg på baksidan, så man ser rakt igenom

Wow! w00t.gif

Ruda, du får ta dej dit igen och fota mer!!
Gossen Ruda
Jag upptäckte grönskan först när jag granskade bilderna. Höger gavel finns dock kvar så jag misstänker att man bara ser igenom huset ut genom andra fönster. Det blir en ny expedition till helgen, jag lovar.
Berith
tummenupp.gif Spännande!
Motti
Det Torpet vore väl något för "mys Ernst "att lägga vantarna på giggle.gif
skogstroll
Hihi ja han kunde ju sitta och vifta med tårna för att det är så sköööönt... och inreda ett dass på indiskt vis eller nåt whistling.gif
skogstroll
CITAT (Markus_H @ 29-06-2010, 14:43) *
Jag är ruinromantiker men även jag blir liite tveksam till detta rolleyes.gif

Jag är också ruinromantiker... blir så nyfiken på historian bakom såna där förfallna gamla hus, det ser så sorgligt och bortglömt ut ibland. Synd det ska vara så svårt att få fram information om gamla "ruckel". Finns det inga register för sånt? Jag har letat lite om mitt eget hus, det flyttades från Tällberg på 40-talet till där jag bor men det skulle vara kul att veta lite mera. Har ett murket skjul också på tomten där det "bott" nån eller några.... men hur 17 ska man få reda på det.... confused.gif Lantmäteriet kunde inte hjälpa till
Alba
CITAT (skogstroll @ 01-07-2010, 08:48) *
Jag är också ruinromantiker... blir så nyfiken på historian bakom såna där förfallna gamla hus, det ser så sorgligt och bortglömt ut ibland. Synd det ska vara så svårt att få fram information om gamla "ruckel". Finns det inga register för sånt? Jag har letat lite om mitt eget hus, det flyttades från Tällberg på 40-talet till där jag bor men det skulle vara kul att veta lite mera. Har ett murket skjul också på tomten där det "bott" nån eller några.... men hur 17 ska man få reda på det.... confused.gif Lantmäteriet kunde inte hjälpa till

Här är en till.
Jag kan fantisera om människorna som bodde där när jag ser en ödegård - en kvinna som bär vatten från en brunn, barn som leker i gräset osv.
Berith
Vem tror ni bodde i Rudas torp då...? g.gif

En man? En kvinna? Ett par? Med eller utan barn? Kanske med barn som för länge sedan flyttat...
Inga från Närke
Vore kanske något för Ernst att ta tag i eller vad tror ni?
Aqvakul
Tror att det är bortom all räddning (om det inte ger ett värdefullt bygglov)

Det är så vackert i sitt förfall. Risken är dok att det kan utgöra en fara, för t.ex. lekande barn, så det bör kanske rivas....
Huggorm
CITAT (Berith @ 01-07-2010, 11:23) *
Vem tror ni bodde i Rudas torp då...? g.gif

En man? En kvinna? Ett par? Med eller utan barn? Kanske med barn som för länge sedan flyttat...

Jag gissar att där bodde familjer med massa barn, kanske tio eller mer under 1800-talet. Sedan i början på 1900-talet hade barnen flyttat ut, kanske till Göteborg, och endast mor och far bodde kvar. Till slut dog dom, och huset blev stående tomt. Ingen ville ta över arrendet, och stugan stod tom i några år innan markägaren planterade igen åkrar och ängar med gran, kanske på 1930-talet. Det stämmer med att det blev avverkning nyligen. Otaliga torp och backstugor har gått det ödet till mötes. På näset där jag har mitt torp är det bara en stuga till som klarat sig, resterande ca. 13 stycken har det gått på det viset för, och skogarna här omkring är proppfulla av gamla torpruiner. Varje gård hade ett antal tillhörande torp, och under industrialiseringen och urbaniseringen blev de flesta överflödiga.
Gossen Ruda
Jag har snokat lite mer. Jag kontaktade Bollebygds hembygdförening och pratade med en kontaktman där. Han var lika förvånad som jag över att det låg ett hus där. Det dök plötsligt upp när man avverkade skogen. biggrin.gif Tror nog att Huggorm är ganska nära sanningen men jag skall gå vidare.
Huggorm
Vad är det för något man ser högst upp till höger i bilden? En transformator?
skogstroll
i mitt lilla ruckel har två personer (antar det är två) spenderat tid - satt upp söta gardiner mm, sannolikt bara sommartid med tanke på hur gräsligt kallt det måste bli på vintern. Det sitter små 50-talsgardiner i fönstren och en liten kamin, lite små lustiga arrangemang i trädgården runtomkring (rabattkanter i stenar mm, en eldstad)... skulle så gärna vilja veta vilka som hållit till där
[attachment=51660:skjulet.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:33) *
Vad är det för något man ser högst upp till höger i bilden? En transformator?

Japp, en sugtransformator. Tillhör järnvägen, Boråsbanan i detta fall. En sugtransformator suger upp återgångsströmmen från lok mm till en återgångsledning för att slippa läckströmmar till omgivningen.
netaave
Kanske det är ett soldattorp smile.gif man kan ju iaf föreställa sig så fint det varit en gång, synd att det fick förfalla så.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:21) *
Jag gissar att där bodde familjer med massa barn, kanske tio eller mer under 1800-talet. Sedan i början på 1900-talet hade barnen flyttat ut, kanske till Göteborg, och endast mor och far bodde kvar. Till slut dog dom, och huset blev stående tomt. Ingen ville ta över arrendet, och stugan stod tom i några år innan markägaren planterade igen åkrar och ängar med gran, kanske på 1930-talet. Det stämmer med att det blev avverkning nyligen. Otaliga torp och backstugor har gått det ödet till mötes. På näset där jag har mitt torp är det bara en stuga till som klarat sig, resterande ca. 13 stycken har det gått på det viset för, och skogarna här omkring är proppfulla av gamla torpruiner. Varje gård hade ett antal tillhörande torp, och under industrialiseringen och urbaniseringen blev de flesta överflödiga.

Imponerande historielektion! tummenupp.gif
netaave

Vid sånna ruiner kan man göra riktiga växtfynd, man får ju inte gräva upp men man kan ta frön.
Gossen Ruda
Man kan hitta mycket när man sitter vid datorn, nu vet jag att torpet heter Kampes. Finns faktiskt en busshållplats med det namnet i närheten. Det låter nästan som ett soldatnamn!!!! Den som vill hitta platsen på kartan kan gå in på Lantmäteriets kartsök och söka på Kampes. Huset finns inte med märkligt nog men den forna röjningen gör det.
andersen
Gammla torp är spännande,för om åren så gick jag mycket i skog och mark på södertörn, i skogarna mellan Tumba och Nynäshamn så finns det många lämningar av gamla torp och vattenkvarnar, först så brukar det vara svårt att se lämningarna, men konstigt nog så brukar det finnas syren och någon halvdött äppelträd, får man syn på syren så brukar man se var torpet har ståt, ibland så kan man hitta spisen den är ju i gjutjärn.

När man hittar ett gammalt torp i skogen så sätter det igång fantasin man kan nästan se hur människorna har slitit men slåtten på ängen, eller blivit tvingade att åka till USA pga att torpet inte kunde föda dom, tidsmässigt så kan det ju stämma att många torp blev ödetorp runt 1850talet då det var svårt med mat och arbete i Sverige.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 01-07-2010, 14:59) *
Man kan hitta mycket när man sitter vid datorn, nu vet jag att torpet heter Kampes. Finns faktiskt en busshållplats med det namnet i närheten. Det låter nästan som ett soldatnamn!!!! Den som vill hitta platsen på kartan kan gå in på Lantmäteriets kartsök och söka på Kampes. Huset finns inte med märkligt nog men den forna röjningen gör det.

Soldatnamn, ja det kan ju vara så att det skulle vara kämpes, för det var ett vanligt soldatnamn, och att man har tagit bort prickarna över a och på så sätt inte blivit knekt det var ju ofint.
Huggorm
Kamp är också ett gammalt ord för häst
gnon49
Ja, gårdagen är inte långt borta. Minns gumman som bodde i denna ryggåsstuga. Tekla i parken sa vi alltid.
Den ligger i färgelanda kommun och är nu återställd med varsam hand. Tänk att ha bott så här intill våra dagar.[attachment=51671:S5030617.JPG]
Motti
För två år sedan var vi hos en kusin till min man ,han hade köppt ett gammalt torp vars baksida var inbyggt i en jordvall !jättemysigt var det låg utanför Finja i skåne där bodde vi två nätter! vilken upplevelse tummenupp.gif
TheLan
Vi har faktiskt en gammal torpgrund i trädgården här hemma.
Det vi vet är att det är grunden till det Torpet som Farföräldrarna till dom som byggde vårat nuvarande hus bodde i.
Grunden är på ca 18m2 och fram till för 2 veckor sedan stod det ett enormt surkörsbärsträd framför som vi har fått veta var ett vårdträ dom planterade när torpet var nytt.
Framför Körsbärsträdet finns en liten brunn gjord på gammalt sätt som är väldigt välbevarad. Vi har hittat massor av spännande saker runt grunden och än idag (vi flyttade hit när jag var 3 år och jag är 28 i år) hittar vi rostiga kugghjul och allsköns annat smått och gott.
Nu skall grunden bli bas för min sommarstuga och brunnen skall muras upp ovanför markhöjd med natursten. Det kommer bli ett väldigt fint inslag i min sommarträdgård, och användbart då det faktiskt är vatten i brunnen smile.gif
Körsbärsträdet hade blivit så gammalt och dåligt så vi har tagit bort toppen och grenarna på det, bara stammen är kvar som kommer bli klätterställning för en småblommig vit Klematis, lite för att hedra minnet av trädet och skapa en illusion av körbärsblom.

Pappa har sparat på sig en hel del av allt "skrot" som vi skall svetsa ihop till en skylt med tomtens namn på (Lugnet) som ett minne av dom som bodde här då och för lite nostalgisk historia.

Historia runt gamla torp och ruiner är verkligen fascinerande!! bravo.gif
TheLan
CITAT (Markus_H @ 29-06-2010, 19:49) *
Letar ni efter bättre begagnade hus med mkt "karaktär" så finns detta på marknaden nu http://www.hemnet.se/beskrivning/701231?r=3

*Skratt* Vilket roligt sammanträffande!! Min mamma är uppvuxen i Fjärås och när vi var där för 2 veckor sedan berättade hon en liten anedokt om just det huset.

När hon var liten var det en man som var på örat som skulle köra hem en kväll som tappade kontrollen över bilen och kraschade rakt in i hörnet med fönsterna man ser på bild 1. Då var det ett skafferi i just det hörnet så när folk kom till platsen stod bilen och gick och syltburkarna låg söndriga på motorhuven.
Gossen Ruda
Storleken på grunden kan betyda att din torpargrund kan ha tillhört ett soldattorp, det fanns enormt många sådana. De skulle ha minimimåttet 8x4 meter, dvs 16 kvadratmeter. Det kan å andra sidan ha varit lite av standardmåttet för ett torp. Läs mer på Wikipedia. Att "mitt" torp är ett soldattorp pekar lite mot genom att det finns ingen plats för åkrar och annat som kunde föda en familj, soldatfamiljen försörjdes av roten.
Kullatorpet
CITAT (skogstroll @ 01-07-2010, 08:48) *

Skogstroll- det bästa för att få reda på lite historia är att besöka de som bor & har bott lääänge i trakten.
På det viset fick vi reda på massor om vårt torp, som vi nu har bott i 11 år.
Berith

Låter sorgligt, men säkert var det nåt sånt som hände det här huset. Och något av barnen flyttade nog till Amerrkat och deras barn och barnbarn hade ingen aning om att detta huset var deras föräldrars barndomshem...

Visst är det väl så att när det inte finns några arvingar när någon dör så går tex huset till Allmänna arvsfonden? Och dom i sin tur säljer det? Om det inte finns några arvingar till ägarna till det här huset så borde väl det också hamnat hos Af? Kan det alltså finnas någon ägare till detta huset som av nån anledning bara låter det ramla ihop?
skogstroll
CITAT (gnon49 @ 01-07-2010, 17:24) *
Ja, gårdagen är inte långt borta. Minns gumman som bodde i denna ryggåsstuga. Tekla i parken sa vi alltid.
Den ligger i färgelanda kommun och är nu återställd med varsam hand. Tänk att ha bott så här intill våra dagar.[attachment=51671:S5030617.JPG]

jösses vad gulligt litet hus
malcolm
Strax utanför Uppsala finns ett gammalt soldattorp som man restaurerat till "ursprungligt" skick och det kan vara väl värt ett besök. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var det ligger men det går kanske att googla fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon