CITAT (Huggorm @ 01-07-2010, 13:21)

Jag gissar att där bodde familjer med massa barn, kanske tio eller mer under 1800-talet. Sedan i början på 1900-talet hade barnen flyttat ut, kanske till Göteborg, och endast mor och far bodde kvar. Till slut dog dom, och huset blev stående tomt. Ingen ville ta över arrendet, och stugan stod tom i några år innan markägaren planterade igen åkrar och ängar med gran, kanske på 1930-talet. Det stämmer med att det blev avverkning nyligen. Otaliga torp och backstugor har gått det ödet till mötes. På näset där jag har mitt torp är det bara en stuga till som klarat sig, resterande ca. 13 stycken har det gått på det viset för, och skogarna här omkring är proppfulla av gamla torpruiner. Varje gård hade ett antal tillhörande torp, och under industrialiseringen och urbaniseringen blev de flesta överflödiga.
Låter sorgligt, men säkert var det nåt sånt som hände det här huset. Och något av barnen flyttade nog till
Amerrkat och deras barn och barnbarn hade ingen aning om att detta huset var deras föräldrars barndomshem...
Visst är det väl så att när det inte finns några arvingar när någon dör så går tex huset till Allmänna arvsfonden? Och dom i sin tur säljer det? Om det inte finns några arvingar till ägarna till det här huset så borde väl det också hamnat hos Af? Kan det alltså finnas någon ägare till detta huset som av nån anledning bara låter det ramla ihop?