Då kommer resultatet av helgens besök. Givetvis var jag inte rätt klädd med stövlar och handskar så det blir ett nytt besök snart. Så här ser det ut från baksidan, ganska luftigt tak.

Storleken var ungefär 9,5 x 5 meter så det var lite större än minimimåttet, för ett soldattorp måste det vara. Det finns helt enkelt inte plats för en familj att försörja sig här, möjligen kan de ha haft en ko och höns och liknande. Dörren på framsidan var igensatt i rummet så man hade nyttjat köksdörren. I bottenvåningen fanns det förutom köket, med vedspis, en liten kammare och så storstugan som upptog cirka halva ytan. Tjusig murad öppen spis som jag kanske skall fota senare när jag röjt undan lite skräp, handskar saknades som sagt. Innertaket var nedrasat i storstugan under hålet i taket.
Ingen el eller telefon, hittade inte ens någon brunn men jag letade inte överallt, Det var det där med stövlar. Inne i huser hittade jag ett nummer av tidskriften Vårt hem från 1929. Fast det hade varit bebott senare, taket i storstugan var klätt med träfiberskivor av Treetex-typ och de började tillverkas på 30-talet. Det fanns även en jordkällare som hade haft trätak. Bakom den hittade jag denna skylt:

Funderade lite på åldern men den är garanterat inte från indelningsverkets tid. Skulle kunna gissa på att BHF står för Bollebygds hembygdsförening så helt bortglömd har inte kåken varit.
Beträffande blommor så var det tunnsått. Stort bestånd av praktlysing och så några exemplar av denna som jag får till Toppklocka.

Det blir nog en raid med spade till hösten.

Så fanns det en schersmin och syren och lite till