CITAT (flaxss @ 29-11-2008, 11:34)

jag tror inte den är så jätte härdig , ev att den klarar sig i det långa loppet nere i syd skåne eller västra skåne . härdigare alt men dock mer krävande under sommaren är Diospyros virginiana . men du kan ju alltid testa och skydda den du kommer inte få frukt och den kan nog frysa ner en hel del . att odla den i kruka och vinterförvara i sådär +10c är nog bättre .
jag har för mig att jag sådde sharon en gång den sådde jag varmt och fuktigt . och plantor kom upp . vad dom är nu vet jag inte . men placerar dom annars i kylen istället hade jag gjort än ute . ta fram till våren och så varmt och ljust . sår du ute och dom gror är risken att dom fryser ihjäl av frost . då dom gror i låg temp så är det ju synd om det sedan blir en frost natt . det hände min valnöts sådder en gång dom klarade isg dock men sharon är ju känsligare .
får ändra min information här, nu har jag lärt mig mer om trädet. Diospyros kaki tål (beroende på namnsort) ca -15c -20c och går att odla på friland i zon 1 alt 2. men då dom kan vakna i ganska låg temperatur så kan dom väckas förtidigt och frysa ner i sena frostnätter under våren-sommaren. vilket gör dom känsliga plus så mognar frukten sent så det blir svårt att få frukt i sverige på friland.
dock har dom invintrat så tål dom några frostnätter på hösten i kruka. dom är av naturen lövfällande så det är alltså normalt att det fäller bladen till hösten-vintern.
har man dom ute tills det blir kallt på hösten så kan man övervintra dom i rumstemperatur under extraljus, eller alt mörkt och under +10c men över 0c.
är dom färska gror dom i värme, då sår man dom som vanligt. annars om det går trögt kan dom behöver lite kyla och då gör frost ingen skada. däremot som jag skrev skulle dom gro innan frosten kommer så dör dom på direkten.
jag har några plantor nu så vill du ha Myo så får du säga till. har både större och mindre. ska prova att ta sticklingar också.