CITAT (kerstin z5-6 @ 06-07-2010, 18:04)

Efter 7 års rosodlande gav jag upp-de jag verkligen ansträngt mig att skydda, var antigen lika döda/levande/nerfrusna som de oskyddade alt var de mögel o svampangripna .Nu talar jag om grön vinterväv som måste på strax innan första snön.
Snö skyddar ju bra i sig bara marken fått frysa och tjäla "lagom innan den kommer.. typ 10 cm max.
Vårsolen är knepigare-ibland slänger jag över dem en vinterväv då som skuggskydd..men jag hade för/har för många rosor för att göra detta
Jag är ju också inte bara fast i Ros utan även i SÅ- träsket..Höstarna ska det krukas och pallkrageövervintras, samlas frö mm och vårarna går ju åt till att skola ut.
Och ärligt de där rosorna som bara överlever med yttersta pjonk...de dör första vintern du inte hinner ut med granris och väv och hinkar-och blir sällan till sin fulla rätt i norr.Fast det tog lite tid att inse det:)-
jag kommer med full säkerhet att inhandla pjonkrosor i Holland.. blå klättrare för z3.. sånt...

Ja jag har ju inte så många rosor ännu även om de blivit betydligt fler denna säsong! Men som du säger, man måste väl själv inse vad som faktiskt klarar sig bra här uppe utan FÖR mycke jobb! Jag har mycke att lära än...

Jag hoppas mest på att min Crown P Margret ska klara vintern!! Vi får väl hoppas att vintern bli aningen lättare i år!
Ska du till Holland? Oj så spännande!!