Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När göra om hela rabatten?
          Peztis
          Inlägg 28-06-2010, 21:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag har en - eller flera, i ärlighetens namn - rabatter som ser förfärliga ut! Skulle behöva gräva upp, bort och om.

Men problemet är ju, NÄR ska man göra om det?
          * På våren har inte allt kommit upp så jag vet inte vad som är vad, det känns inte så bra.
          * Nu, vid månadsskiftet juni/juli, innan det mesta börjar blomma?
          * I slutet av sommaren, då det mesta blommar där?
          * I höst, då finns det ju fortfarande en massa blommor...

Hur resonerar ni?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Peztis
          Inlägg 07-07-2010, 07:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Igår fick jag nog!

Fram med handskar, grep och handkratta - samt den stora korgen för ogräs!
          Jag plockade bort alla blomstänglar av prickklockan - de är ju rätt söta ändå och är fina i vas. Sedan grävde jag upp de få andra plantor som växer i just den karga rabatten, la dem i en hink med vatten och planterade sedan dem i rätt stora krukor. Jag lät dock rosorna stå kvar för de är i full blom och ser ut att må rätt bra där.

Sedan höll jag på i kanske tre timmar och plockade revor av prickklocka... Sedan såg det sååååå fint ut när den där enorma röran försvann.

Växterna jag grävde upp och planterade har jag nu grävt ned med kruka och allt i rabatten igen, krukan sticker upp några cm. Grejjen är nämligen den att jorden är väldigt dålig i denna rabatt, nästan alltid torr och tråkig. Och så har jag bättre koll på om det dyker upp mer prickklocka, tänkte jag.

Och så fick jag plötsligt plats att plantera andra väster som står på altan och trängs. Så ut åkte små spikklubbor, dahlior, tamarillo.... Alla står kvar i sina krukor så att jag sedan kan lyfta upp dem.

Nu står jag och tittar på min rabatt emellanåt och känner mig jättestolt!
          Fast om jag vänder mig 180 grader så har jag en lika illa prickklockeinfesterad rabatt där med... Men den är värre att ta hand om för där är det så väldigt mycket olika perenner och rosor (det var egentligen den rabatten tråden började med) samt en liten liten damm med fontän. Idag borde jag inte göra något för köpejorden är nästan slut. Men det värsta är att man får ju ryck!

Redigerat av Peztis: 07-07-2010, 07:52

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon