Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> sjö växter
          jakob123
          Inlägg 28-06-2010, 12:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 29 564

Hejsan! jag har byggt färdigt min andra damm nu och tänkte höra ifall jag kan ta sjö växter och plantera direkt i dammen utan att använda några plastkrukor? Tror ni att vattnet kommer att bli för grummligt? jag har filter och jag tänkte bara lägga i några abborrar.

MVH Jakob tummenupp.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          varghem
          Inlägg 07-07-2010, 05:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

jag satte in såna där avlånga rödaktiga blad som flyter på ytan... förankrade i botten med lera. Inte har det blivit värst mycket av det efter 3 år. Men blad blir det förstås så det skuggar ytan lite grann

Citera
          Liten77
          Inlägg 07-07-2010, 08:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 22 254

CITAT (varghem @ 07-07-2010, 06:24) *
          jag satte in såna där avlånga rödaktiga blad som flyter på ytan... förankrade i botten med lera. Inte har det blivit värst mycket av det efter 3 år. Men blad blir det förstås så det skuggar ytan lite grann

Har du någon bild? Det lät fint tyckte jag som är en sucker för rödaktiga blad smile.gif Är de tagna från en vanlig sjö?

CITAT (Gunilla T @ 06-07-2010, 19:14) *
          Växter i naturen är ju mycket mer dominanta än våra odlade växter - det måste de vara för att överleva i konkurrensen. Vattenväxter generellt sprider sig ganska mycket och än värre är de vilda arterna. Får man med lite lera i jordklumpen om man gräver upp en vild växt finns där massor av frön/rötter som gärna sätter fart i dammen.

De nästlar in sig lite överallt, under stenar och bland de planterade växterna där det kanske finns en gnutta jord. Har du en liten damm så kanske du kommer åt lättare att gräva upp men jag tycker inte det är värt besväret.

OK, jag kanske måste fundera igen om det är värt det. Problemet är bara att plånboken inte riktigt räcker för tillfället till att köpa "riktiga" dammväxter, men nu står dammen i princip tom utan skugga... Kanske kan man stoppa ner lite sjöväxter och sen dra upp dem i höst..

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 05:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon