CITAT (varghem @ 07-07-2010, 06:24)

jag satte in såna där avlånga rödaktiga blad som flyter på ytan... förankrade i botten med lera. Inte har det blivit värst mycket av det efter 3 år. Men blad blir det förstås så det skuggar ytan lite grann
Har du någon bild? Det lät fint tyckte jag som är en sucker för rödaktiga blad

Är de tagna från en vanlig sjö?
CITAT (Gunilla T @ 06-07-2010, 19:14)

Växter i naturen är ju mycket mer dominanta än våra odlade växter - det måste de vara för att överleva i konkurrensen. Vattenväxter generellt sprider sig ganska mycket och än värre är de vilda arterna. Får man med lite lera i jordklumpen om man gräver upp en vild växt finns där massor av frön/rötter som gärna sätter fart i dammen.
De nästlar in sig lite överallt, under stenar och bland de planterade växterna där det kanske finns en gnutta jord. Har du en liten damm så kanske du kommer åt lättare att gräva upp men jag tycker inte det är värt besväret.
OK, jag kanske måste fundera igen om det är värt det. Problemet är bara att plånboken inte riktigt räcker för tillfället till att köpa "riktiga" dammväxter, men nu står dammen i princip tom utan skugga... Kanske kan man stoppa ner lite sjöväxter och sen dra upp dem i höst..