CITAT (Berith @ 08-07-2010, 07:41)

Det jag menade med att det ofta är bara frågor och ingen diskussion är att vi sällan får veta vad du själv tycker eller gör. Varför vill du egentligen ha statistik på hur andra bantar?
Eller undrar du för att du själv vill gå ner i vikt och önskar tips och råd? Då kan det ju bli en diskussion...
Just i den här tråden var jag som sagt intresserad av hur människor går till väga. Alltså vilken strategi de använder sig av och hur de skaffar sig kunskap.
Varför frågar jag?
Det är inte statistik på hur andra bantar jag är intresserad av utan hur människor tänker och resonerar. Jag har som sagt glömt hur jag själv tänkte tidigare. Att gå ner i vikt verkar vara något som väldigt många är intresserade av men till och med sjukvården säger att de ofta misslyckas.
Själv har jag gått ner 17 kg och funderar ibland på om jag kanske skulle hålla föredrag i ämnet. Jag har arbetat som föredragshållare och informatör i ett helt annat ämne i 16 år och ränderna går inte ur så lätt...
Boken skall handla om nyckeln till västvärldens sjukdomar men om jag berättar för bekanta att jag hittat nyckeln till västvärldens sjukdomar så är de måttligt intresserade. Om jag däremot berättar att jag gått ner 17 kg i vikt så är de plötsligt väldigt intresserade. Va, har du det? Hur gjorde du då?
Jag har inte använt någon metod. Jag har skaffat mig kunskap om hur kroppen fungerar. Det är inget man kan förklara i en tråd på nätet. Dock kanske jag borde förmedla det till andra på något sätt. Jag har dock inte tänkt färdigt än och det fattas fortfarande en del kunskap.
Det viktigaste när man skall förmedla något till andra är dock att få veta hur andra tänker och resonerar. När jag jobbade som föredragshållare så var aldrig ett föredrag fulländat innan jag hållit det för publik ett antal gånger och fått reda på hur de tänkte och resonerade, vilka kunskaper de hade och vilka frågor de ställde.
Jag har läst rapporter från sjukvården och det är slående hur ofta de misslyckas med att hjälpa människor att gå ner i vikt. Varför?
Nu går det ju en våg av LCHF över landet och många tror att Livsmedelsverket har lurat oss. Hur många har dock ätit efter Livsmedelsverkets rekommendationer? Vill dock inte att den diskussionen skall ta över tråden.
Jag är som sagt intresserad av vilken strategi människor väljer och varifrån de skaffar sig kunskap.
Jag är i grunden en vetgirig idealist som hela tiden törstar efter kunskap och som gärna vill förmedla den till andra. Dock är intresset från andra inte alltid så stort. Det finns mycket som styr hur lätt man når fram med ett budskap. Om man inte känner till hur människor tänker och resonerar och vad de har för grundkunskaper så kan det bli alldeles fel.
Jag kan skönja en viss misstänksamhet från dig och en del andra men jag försäkrar att jag är mer idealistisk än de flesta och att jag enbart har goda avsikter.