CITAT (Pia L @ 09-07-2010, 11:32)

Efter att jag gick ner dom 20 kilona så började jag äta helt normalt och gick upp 7 av dom, men det beror förmodligen på att min kropp nu när jag börjar närma mig 50 är mer lämpad att väga 62 till mina 168 cm, jag är varken underviktig eller överviktig.
När man går en diet så är det inte ovanligt att man från början går upp några kilo, det beror på att det tar lite tid för tarmarna att ställa om sig och man drar lätt på sig en smärre förstoppning, men när tarmarna acklimatiserat sig till dieten så är vägen bara ner på vågen.
Anledningen att jag tog den drastiska vägen att gå ner 20 kilo så fort som möjligt var att nuvarande ex. maken på nyårsafton för 3½ år sedan vräkte ur sig att jag hade minst 20 kilos övervikt och borde tänka på vad jag stoppade i munnen.
Jag bestämde mig då för att banta bort dom på snabbaste väg och sedan göra mig av med resterande av mina 90 kilos övervikt (ex.maken)
De sista 90 kilona förstår jag att du gjorde dig av med !
Jag har provat olika dieter i många omgångar , har inte gått upp bara i början utan hållit t ex Viktväktarnas diet i 6-8 veckor men bara gått upp. Har levt på 1200 - 1300 kalorier i ett år utan att gå ner ett gram , tvärtom gått upp flera kilo.
Vad det hela berodde på var att dieterna innehöll för mycket kolhydrater , min kropp vill inte ha det . När jag slutade med light , lätt osv och åt naturligt fett så vände det. Förresten , varför tror folk att de blir feta av att steka i smör ? Kött osv drar inte åt sig något fett om det inte är panerat och desstuom så är det inte alls farligt att äta smör.
Mycket farligare med allt som är behandlat , t ex margariner.
Har pratat med en diabetessköterska och hon sa att kolhydrater är ett gissel. De ger blodsockerpåslag , det untsöndras mer insulin och det gör att du blir fet. Kolhydraterna lagras också som fett i kroppen , ät mindre kolhydrater var hennes uppmaning.
Min uppmaning är att läsa Martin Ingvars bok !!!