CITAT (buffy @ 30-03-2010, 10:44)

De går väldigt bra att övervintra inomhus, antingen tar man sticklingar på sommaren och rotar dem och övervintrar som små plantor, eller så kan man beskära en vuxen planta efter skörden och övervintra den. Men eftersom plantorna lätt blir väldigt stora så har jag mest övervintrat sticklingplantor. De växer inte så mycket på vintern men om de raftar till sig kan man beskära dem på våren innan man sätter ut dem.
De funkar bäst i uterum och växthus men om det blir varmt i juli-augusti så kan de bära frukt som mognar även på friland. De är ungefär som tomater på det viset.
Min meterhöga Physalis (frö från affären, dvs sydamerikanska) har blommat i en vecka nu och har börjat bilda "lyktor". Den står på friland, efter att ha stått på balkongen i maj (sådda i feb inne).
Sommaren är varm så det bör inte vara svårt att få frukt innan hösten här i Enköping.
Jag planerar ta stickling för att spara under vintern. Physalis är verkligen tacksamma att odla. De ska jag odla många år till!
Nästa år ska jag även dra upp Tomatillo, men från frö för Tomatillo behöver vara flera olika plantor då de inte är självpollinerande.
Physalisen är lite lättare då den är självpollinerande.
Peace
Niklas
Redigerat av NiklasTyreso: 09-07-2010, 14:02
Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!