CITAT (Anders Roslagen @ 08-07-2010, 18:31)

Grattis till fyndet! Vildapeln har ju aldrig någon ätfrukt, så om du är säker på att det är det och vill ha frukt kanske du ska ympa huvudstammen på det redan nästa vår? Annars vet man inte hur långt fåglar kan ha spritt frön, det kan ju vara ett förvildat äpple i stället för vildapel. Inte så stor chans till gott ätäpple då heller, men det händer, jag har hittat flera.
Jag är inte så haj på ympning, har bara lyckats med barkympning på större grenar.
Beskärning gör man annars inte för att få mycket blomning utan för att få fram starka grenar som kan bära frukt och för att få in sol i kronan. Du kan följa olika modeller som finns beskrivna i böcker och på nätet, det är lite en smaksak vilken form man skapar om man bara har förstått de grundläggande idéerna.
Tusen tack för svaret Anders - bäst är väl att (om jag törs) både ympa och beskära i vår? Eller beskära i vinter kanske - har aldrig haft fruktträd, får väl läsa på. Funderar förstås på hur grova "spöna" ska vara för att man ska kunna ympa på dem? Jag uppskattar diametern på de grövsta två spöna till ett par centimeter bara (för apeln liknar som sagt mest en buske med flera raka "spön" - inget har förgrenats än).
Vet du (eller ngn annan) ngt om detta - eller kanske bättre att jag satsar på böcker och närartiklar?
tack igen, Eklo