Å! många och varma tack för detta ingående svar.
Äpplet växer på en ö i södra Bohuslän, och på denna ö är det gott om vildaplar med pyttesmå sura frukter, men mycket ont om inplanterade ätäpplen - det är därför jag förutsatt att detta är ett av alla vildapelfrösådder som lyckosamt hamnat på min tomt, men är detta scenario ganska ovanligt vaknar givetvis den gamla fältbiologen i mig - måste snarast artbestämma!
Träd/busken växer verkligt otillgängligt på min naturtomt, men trevligt nog ändå nära huset så att det går att sköta om och se blommen på. Runt fötterna ett virrvarr av sly av olika slag - och en hel hoper vilda taggiga björnbärsplantor. Att där gräva rent runt stammarna är sannerligen ett projekt - får allt se om kraften kan orka till det.
Trevligt att tänka sig ett flerstammigt äppelträd, det har jag verkligen ingenting emot - trodde bara i brist på vana att det bästa för växten var att göra det enstammigt, men behövs inte det så är jag bara glad.
Ympat har jag aldrig gjort - det blir sannerligen ett experiment, således ett utmärkt råd till mig att behålla alla grenar så att jag har råd att misslyckas flera gånger utan att alltsammans nödvändigtvis går år skogen. Ympning ska väl ske på vårvintern, eller hur? Är det bästa att köpa ympris, tro - eller kan jag knycka från avlägsna grannens Aroma, som är min favoritsort? Grannens träd är 4 år gammalt och alltså rätt litet, men grannen är en god vän och skulle nog kunna offra några grenar mot en middag...
Redigerat av EKLO: 10-07-2010, 17:22
|