Geotextil är nog det som menas. Helt suverän, men dyr. Fast det finns handelsträdgårdar och odlare som slänger dem när de fått några revor, och då kan man till och med få helt gratis om man skapar god kontakt.
Geotextilduken har jag hur bra erfarenheter av som helst. Visst kan man passa på att lägga kompost under den. Och även om man inte gör det så blir det ett härligt liv i marken under medan ogräset dör. Som en markkompost i sig själv när maskar och mängder av andra jordedjur bryter ned döda och döende ogräsrötter.
Regnet släpps igenom men inte ljus. Jorden hålls fuktig för att avdunstningen minskar och det gynnar maskar och andra. En jord som fått en geotextilduk över sig ett par elelr kanske till och med tre år är som en dröm att jobba med.
Näst bäst tycker jag att pressenning är, men det ska vara de billiga, lätta varianterna som släpper igenom regn. De håller inte lika länge, släpper igenom aningen för mycket ljus och vissa ogräs klarar att sticka hål på dem - dock inte alla ogräs.
Efter det tycker jag att trasmattor och tidningar kan fungera, åtminstone om det rör sig om ogräs som dör efter ett eller ett par år. Nackdelarna med dessa är att de lämnar skräp efter sig. Jag har fortfarande efter fem år mängder av trasmatteremsor i jordarna. Ingen fara med det, men ger lite skräpkänsla.
--------------------
|