CITAT (Huggorm @ 09-07-2010, 18:53)

Antingen har du missförstått någonting, eller så har jag gjort det...
Du har gått i fällan, nu är du samhällets slav
Varför skulle just bostäder vara subventionerade, men inget annat? Vill man gynna de boende kan man hellre ta bort fastighetsskatten, fastighetsavgiften eller vad den nu heter
För övrigt kan man ta ett räntefritt lån hos JAK
http://www.jak.se/Varifrån skulle ett lands inkomster komma ifrån om inte från exporten? Helst skall man exportera mer än man importerar men det vill ju alla länder så det är en utopi.
Fastighetsskatten är ett gissel, först får man dra av 30% i deklarationen för räntan och sedan skall man betala tillbaka i form av skatt och har man tex. tilläggsisolerat huset eller kaklat badrummet med skattade pengar så höjs taxeringsvärdet och fastighetsskatten blir ännu högre.
Bo måste man men man behöver inte senaste platt-TV:n eller nyaste datorn så därför borde reglerna för ränteavdrag vara olika. Idag åker många på semester med lånade pengar, inte nog med att dessa för ut pengar ur landet, de får också göra avdrag för låneräntan när de kommer hem. Sedan finns det en tveksam kategori till, de som finansierar sina krogbesök mha. kreditkort.... 30% ränteavdrag på det också...
Inte undra på om landets ekonomi urholkas men staten är inte mycket bättre, lånas friskt utomlands för att klara budgeten varje år. Detta är dock inget specifikt för Sverige, även USA som man tycker är ett rikt land har enorma statsskulder och där sprack fastighetsbubblan för en tid sedan pga. övervärderade hus. Allt känns igen även härifrån, enorma bostadpriser med höga ränteavdrag och i slutet av 80-talet var det riktigt illa när bankerna lånade ut pengar lite hipp som happ. Visst sitter jag fast i "fällan", skulle aldrig ha råd att köpa mitt eget radhus idag då "värdet" tredubblats sedan -87.