Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP! Oförklarligt slokande busktomat!, Tomatbuske i snabb utförsbacke
          EmmaHj
          Inlägg 09-07-2010, 13:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 31 605

Nej men, min bebis mår inte bra idag, och jag vet inte varför!!

Detta är en av mina 3 kära busktomater, framdrivna i kruka på ö i Göteborgs skärgård. Tidigare bilder och frågor kring den finns i min busktomattråd.

Det är "mittemellan"-busken (möjligtvis men inte säkert, gul pärontomat) som idag har jätteproblem. Som ni ser på bilden är det en VÄLDIGT ledsen tomat... Och jag fattar bara inte varför. Det som har hänt de senaste 2-3 dagarna sedan jag tog bilderna jag visade i busktomattråden är:
          1. Efter rekommendation i busktomattråden så fyllde jag för 2 dagar sedan krukan nästan upp till toppen med ko-på-påse. I den här krukan fick jag i kanske 2-3 cm med kogödsel. Jag luckrade lite, men skadade inga rötter. Sedan vattnade jag på ordentligt för att låta kossan tränga ner till rötterna smile.gif
          2. Inget nytt på 1 1/2 dygn. plantan såg lika fin ut som förut.
          3. Igår regnade det ordentligt på eftermiddagen och jag satte ut tomatplantorna från väggen för att de skulle få bra med regnvatten på sig. På kvällen satte jag in dem mot väggen igen.
          4. Vid 7-8 tiden imorse gick jag ut och tittade till dem. Jorden var fortfarande genomfuktig efter gödsling/genomvattning i förrgår och gårdagens regn, så de fick inget nytt vatten. Däremot var det nu sol så skakade jag lite på dem, genom att försiktigt rucka lite på stödbågen, eftersom det finns många blomklasar framförallt på mellantomaten som kanske behövde lite pollineringshjälp. Till skillnad från den stora och den lilla där det finns massor av frukat har bara en av mellantomatens grenar gått i frukt. Alla 3 buskarna mådde kanonfint.
          5. Vid lunchtid idag när jag tittade till dem igen mådde mellantomaten inte ALLS bra. Hela busken har börjat sloka. Först lät jag den stå framme i solen eftersom jag tänkte att den kanske blivit för blöt vid rötterna av först genomvattning och sedan regn, men efter ytterligare 2 timmars middagssol, när jorden också började bli mer lucker och plantan var trots detta var ännu mer ledsen, har jag nu flyttat den till skuggan. Den ser ut så här:

Slokande tomatbuske

Jämför gärna med hur den såg ut för två dagar sedan i min tomatbusketråd. Detta är alltså plantan till vänster på den första bilden. Allt som nu hänger och börjer sig stod för bara några timmar sedan rakt upp och var friskt som våren. Detta är heller inte den varmaste eller soligaste dagen den stått ute. Jag fattar ingenting...

Vad har hänt? Har jag gjort den illa när jag försökte vara snäll? Vad kan jag göra? Min lilla bebis som jag slitit ryggen av mig med att flytta ut och in och från skugga till sol i flera månader, så HÄR får den inte sluta!

Snälla hjälp!
          MVH
          Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EmmaHj
          Inlägg 13-07-2010, 11:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 31 605

Jupp, det var vattnet som var problemet. Kunde jag aldrig tänka mig eftersom jag ju vattnar dem fler gånger per dag, men så var det!

En dag senare efter att ha fått lov att vila lite från direkt sol mitt på dagen = jättesnabb avdunstning och mängder av vatten började busken repa sig. Inte ett slokande blad har jag tagit bort, alla har återfått sin tidigare spänst, och tillväxten är helt ENORM. Detta som är min mittemellan planta är nu lika stor, om inte större, som den största.

Glad Tomat Igen

Tack för alla era svar!

Markus - Ja, du hade rätt, ingen mer kommentar nödvändig smile.gif

Micke - Ja, krukorna har dräneringshål, och c.a 2 cm leca i botten.

Mentha - De står redan i 25-liters krukor, och större krukor HAR jag inte smile.gif Detta bara måste räcka *ler*

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon