Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träd i växthus, Aprikos? Nektarin? Persika?
          Eleanor
          Inlägg 02-07-2010, 16:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 1 185

Ja, än är inte väggarna uppe på mitt växthus, men väl sockeln happy.gif . Jag börjar så smått fundera på vad för sorts fruktträd man skulle kunna plantera däri. Det är 22 kvm & det kommer att bli 4,5 m i nockhöjd. Vill gärna har någon söt god lite exotisk frukt. Har ni några förslag att ger mig?

--------------------
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
          Madeleine, i Värmland vid Klarälven, zon 3-4
          Älfgärdet
          ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-07-2010, 20:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

mitt svarta mullbär ute beskärde jag nu förra veckan och den blödde inte. möjligen om dom odlas i växthus kanske blöder åretrunt jag odlar min på friland i nord/östra skåne.

annars beskär man under ''blödnings-tiden'' så kan större grenar än 5cm i diameter ha svårt att läka och blöder mycket (även om den klarar beskärning under ''fel tid'' så kan det nog vara mildare för den att beskäras under JAS) plus läker dom inte på några minuter. jag tycker det är bäst att beskära dom så som man brukar rekommendera i böcker och på sidor, men man får såklart göra som man vill tummenupp.gif . och visst blir dom stora i växthus utan beskärning, så då är det bra att man har någon rotspärr sedan då toppa och gallra ur av grenarna (bara man inte tar för mycket av dom fleråriga grenarna) så som du skrev innan också smile.gif .

fikonet blödde inte heller nu när jag klippte i det förra veckan men det är också på friland. men även de jag har i krukor beskär jag under JAS. just för att dom blöder mindre eller inget då. yes.gif

Redigerat av flaxss: 13-07-2010, 20:35

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 16:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon