När dinosaurierna dog ut ( de icke flygande) under KT-gränsen "krita tertiär" dog ca 80 % av djur och växtliv ut. Dock överlevde alla moderna grupper av djur som redan hade utvecklats.
Däremot dog ) ca 90 % av livet ut på jorden under Perm-Trias gränsen, och det var för 250 miljoner år sedan och det berodde på klimatförändringar. I korthet kan man säga att en global uppvärmning tillsammans med ökad vulkanisk aktivitet ledde till massutsläpp av metan från havets bottnar och mossor under permafrost. 96 % av all marint liv dog ut och 76 % av allt landlevande. Man brukar kalla detta utdöende för utdöendenas moder för tidigare massutdöd har aldrig skådats i jordens historia.
Vad vi genomgår nu brukar kallas för det sjätte utdöendet. Jag skrev ett inlägg om det i en annan tråd, men jag hittar inte den tråden nu. Men i den hastighet som arter dör ut nu har aldrig skådats tidigare på så kort tid. Hos fåglar är ett naturligt utdöende en art per sekel. Under de senaste trettio åren bara har över 20 fågelarter utrotats. Det är uppskattat att vi förlorar ca 30 000 arter per år. Det blir ungefär ca 3 arter i timmen. Många känner vi nog inte ens till. (nu hinner jag inte sitta ner och leta mer så jag återkommer...)
|