CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 11:35)

Ja precis, alla äter ju olika mycket av olika saker... så hur stor är en portion av något egentligen och vem avgör det? Det kan ju knappast vara något konstant.
När jag startade tråden så var jag ute efter att se om jag tog ovanligt mycket eller om angivelsen på paketet är i minsta laget. Självklart kan stora muskulösa män och vältränade idrottsmän äta större portioner än andra men jag började misstänka att jag tar för mycket i förhållande till min energiförbrukning.
Ris innehåller mycket energi så en för hög dosering leder lätt till för högt energiintag. Vitt ris som dessutom är snabba kolhydrater med mycket av mineralerna borttagna kan jag inte äta över huvud taget. Då mår jag skit i flera dagar.
I svaren har jag sett att det är förhållandevis många som äter enligt portionsangivelsen på rispaketen och det är intressant för mig. Att äta halva tallriken med grönsaker till varje måltid innebär mycket jobb men är med stor sannolikhet bättre för hälsan än att äta sig mätt på en större portion ris.