Full version: Koka ris
Sidor: 1, 2, 3
Christa
Förr tog jag 1 dl ris till mig. När jag började gå upp i vikt minskade jag till 0,75. Läser man på paketet står det 0,5 dl per portion. Har jag alltid tagit för mycket?

Hur mycket brukar ni ta per person?
Mollis
Jag har alltid tagit 1 dl per person men får ofta slänga, ska nog också minska lite.
andersen
ca1dl.
Chamomille
Jag tror vi har ca 1 dl till 2 personer här hemma smile.gif
andersen
Och här hemma äter vi ca20kg per månad, på 3personer. smile.gif

En sak som jag inte förstår att det fungerar, är att oavsätt hur mycket ris man har i kastrullen så skall man ha vatten upp till första leden på fingret, då blir riset perfekt.
malcolm
Jag brukar beräkna ca. ½ dl ris per portion, 1 dl om det är Jasmineris. En tumregel är att ha ungefär dubbelt så mycket vatten som ris, mer till Jasmineris.

Slänger så gott som aldrig mat utan gör matlådor som man kan värma sedan men skall man värma ris i micron behöver man tillsätta lite vatten så det inte blir hårt och torrt samt ha ett lock eller tallrik över.
mamamaggan
Hur mycket 1dl okokt ris blir beror på hur mycket vatten man tar , eller ? Här kokas det alltid 0,5 dl per portion och ändå blir det över , t o m för vår vuxne son . Vi tar alltid dubbelt så mycket vatten som ris .
Christa
CITAT (mamamaggan @ 10-07-2010, 13:09) *
Hur mycket 1dl okokt ris blir beror på hur mycket vatten man tar , eller ? Här kokas det alltid 0,5 dl per portion och ändå blir det över , t o m för vår vuxne son . Vi tar alltid dubbelt så mycket vatten som ris .

Vilken sorts ris det är och om det får tillräckligt med vatten och koktid styr den slutliga volymen men om 1 dl okokt ris får större volym när det är kokt så är det ju samma energimängd.

Vi hade rött råris idag och det blir pyttelite när det är färdigkokt i jämförelse med en del vita sorter.

Nu äter jag mer grönsaker och tar en halv dl ris per person. Har bara provat några gånger ännu.
Meriona
Halv deciliter per person är på tok för lite, åtminstone om man inte vill att folket ska glufsa i sig mer av det dyra och för miljön onyttiga köttillbehöret. Tallriksmodellen funkar inte om man bara ska äta 0,5 dl ris. Sen kan man såklart inte jämföra tonårskillars matintag med en äldre människa som sitter mest still. Här äter vi inte en massa bullar och andra mellanmål i onödan, utan det är vid huvudmålen vi äter, och då äter man såklart mer.
mamamaggan
Vår vuxne son är vegetarian men äter ändå inte mer än 0,5 dl ris och vi drar ju ner på kolhydraterna så om och när vi äter ris så blir det mindre än 0,5 dl per person. Vi äter endast Basmatiris som ska vara bra ur kolhydratsynpunkt d v s ge lågt blodsockerpåslag.

Mellanmål är viktiga och måste inte bestå av bullar o d . Man ska äta mellanmål och inte äta stora mål säger läkare m fl inom vården , man får en ojämn blodsockernivå om man äter så har vi blivit upplysta om av vår läkare.

Christa
CITAT (Meriona @ 10-07-2010, 13:58) *
Halv deciliter per person är på tok för lite, åtminstone om man inte vill att folket ska glufsa i sig mer av det dyra och för miljön onyttiga köttillbehöret. Tallriksmodellen funkar inte om man bara ska äta 0,5 dl ris. Sen kan man såklart inte jämföra tonårskillars matintag med en äldre människa som sitter mest still. Här äter vi inte en massa bullar och andra mellanmål i onödan, utan det är vid huvudmålen vi äter, och då äter man såklart mer.

Tallriksmodellen innebär ju halva tallriken med grönsaker men hur mycket energi det blir beror ju på vad det är för grönsaker. Idag åt jag kokt palsternacka och en rå morot till en liten kycklingfile och blev tvärmätt. Jag är f öv tvärmätt fortfarande och det brukar jag inte vara så här dags. Jag åt alltså varken ris eller potatis eller pasta idag. Palsternacka innehåller nästan lika mycket energi som potatis.
Chamomille
CITAT (andersen @ 10-07-2010, 12:06) *
Och här hemma äter vi ca20kg per månad, på 3personer. smile.gif

En sak som jag inte förstår att det fungerar, är att oavsätt hur mycket ris man har i kastrullen så skall man ha vatten upp till första leden på fingret, då blir riset perfekt.

Fiffigt. Det måste jag testa.
skogstroll
intressant... skönt att höra att fler har "ris-issues" giggle.gif själv kokar jag helst på gas. ibland känns det onödigt också att köra samma varje dag.... ris... potatis... pasta... jag kunde lika gärna ta ett lass grönsaker.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-07-2010, 15:38) *
Tallriksmodellen innebär ju halva tallriken med grönsaker men hur mycket energi det blir beror ju på vad det är för grönsaker. Idag åt jag kokt palsternacka och en rå morot till en liten kycklingfile och blev tvärmätt. Jag är f öv tvärmätt fortfarande och det brukar jag inte vara så här dags. Jag åt alltså varken ris eller potatis eller pasta idag. Palsternacka innehåller nästan lika mycket energi som potatis.

Du gör alltså tvärtemot vad alla rekommenderar idag. Det var nog tur du åt den där kycklingfilén så du fick i dig lite proteiner och aningens fett också. Det var ju en måltid som inte var som du skrev i en annan tråd att du äter i stort sett bara kolhydrater. Tror du på fullt allvar att man mår bra av att bara käka socker och stärkelse?
Huggorm
Jag tar runt en deciliter ris också, men en del brukar alltid bränna fast i botten på grytan unsure.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-07-2010, 17:26) *
Du gör alltså tvärtemot vad alla rekommenderar idag. Det var nog tur du åt den där kycklingfilén så du fick i dig lite proteiner och aningens fett också. Det var ju en måltid som inte var som du skrev i en annan tråd att du äter i stort sett bara kolhydrater. Tror du på fullt allvar att man mår bra av att bara käka socker och stärkelse?

Jag har aldrig skrivit att jag inte äter protein. Socker äter jag inte. Inte heller vitt mjöl eller andra snabba och icke fullvärdiga kolhydrater. Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater.

Fett innehåller inga mineraler och oftast inte speciellt mycket vitaminer heller.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-07-2010, 21:28) *
Jag har aldrig skrivit att jag inte äter protein. Socker äter jag inte. Inte heller vitt mjöl eller andra snabba och icke fullvärdiga kolhydrater. Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater.

Fett innehåller inga mineraler och oftast inte speciellt mycket vitaminer heller.

Räknas inte smör som fett? Enl Livsmedelsverket innehåller 100g smör bl.a. (kopierat) Vattenlösl. vitaminer:Folat: 3mcg, Niacin: 0.1mg, B2: 0.02mg, B1: 0.01mgFettlösl. vitaminer:D: 0.56mcg, Retinol (A-vit): 667.3mcg, Karoten (A-vit): 368.6mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 1.84mgMineraler:Fosfor: 26mg, Järn: 0.2mg, Kalcium: 18mg, Kalium: 15mg, Magnesium: 3mg, Natrium: 470mg, Selen: 0.5mcg, Zink: 0.1m

Beträffande ris så tycker jag det går åt mer när det är basmatiris än vanligt.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-07-2010, 22:49) *
Räknas inte smör som fett? Enl Livsmedelsverket innehåller 100g smör bl.a. (kopierat) Vattenlösl. vitaminer:Folat: 3mcg, Niacin: 0.1mg, B2: 0.02mg, B1: 0.01mgFettlösl. vitaminer:D: 0.56mcg, Retinol (A-vit): 667.3mcg, Karoten (A-vit): 368.6mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 1.84mgMineraler:Fosfor: 26mg, Järn: 0.2mg, Kalcium: 18mg, Kalium: 15mg, Magnesium: 3mg, Natrium: 470mg, Selen: 0.5mcg, Zink: 0.1m
Beträffande ris så tycker jag det går åt mer när det är basmatiris än vanligt.

Smör innehåller inte 100 % fett. Om det gjorde det skulle det inte kunna innehålla vattenlösliga vitaminer... Det är 80 % fett i smör. När jag tittar på ovanstående redovisning av innehållet slås jag av den stora obalansen mellan natrium och kalium. Det beror naturligtvis på det tillsatta saltet men det innebär att man behöver balansera upp det med kaliumrika livsmedel.

Om du sedan jämför smör med morötter som energikälla så får du i smör 3 mg magnesium per 728 kcal och i morötter 14 mg per 45 kcal. Lite skillnad eller hur?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-07-2010, 06:34) *
Smör innehåller inte 100 % fett. Om det gjorde det skulle det inte kunna innehålla vattenlösliga vitaminer... Det är 80 % fett i smör. När jag tittar på ovanstående redovisning av innehållet slås jag av den stora obalansen mellan natrium och kalium. Det beror naturligtvis på det tillsatta saltet men det innebär att man behöver balansera upp det med kaliumrika livsmedel.

Om du sedan jämför smör med morötter som energikälla så får du i smör 3 mg magnesium per 728 kcal och i morötter 14 mg per 45 kcal. Lite skillnad eller hur?

Jag sa inte att smör innehåller 100% fett. Jag ville bara visa på att det visst finns mineraler i smör. Du påstod att det inte fanns några i fett. Finns ju osaltat smör.
Chamomille
Jag tror nog att en fet rökt ål innehåller en hel del nyttigheter också... rolleyes.gif
malcolm
Fet fisk som ål, lax, strömming (sill) etc. lär ju innehålla det nyttiga Omega 3 men det är väl bara en tidsfråga innan någon kommer på att det inte alls är bra.
Aqvakul
Är ris nyttigt?
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 13-07-2010, 12:21) *
Är ris nyttigt?

Inte särskilt tror jag. Bara en massa kohydrater.
Biggan_
CITAT (Chamomille @ 13-07-2010, 12:25) *
Inte särskilt tror jag. Bara en massa kohydrater.

rotfl.gif Förlåt Chamo! Men det var ett kul innehåll! rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Biggan_ @ 13-07-2010, 12:34) *
rotfl.gif Förlåt Chamo! Men det var ett kul innehåll! rotfl.gif

rotfl.gif Fniss... Så går det när fingrarna är snabbare än hjärnan. a0a.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-07-2010, 09:05) *
Jag sa inte att smör innehåller 100% fett. Jag ville bara visa på att det visst finns mineraler i smör. Du påstod att det inte fanns några i fett. Finns ju osaltat smör.

Jag menade att det inte är mineraler i själva fettet. Det jag menade från början var att man får i sig väldigt lite mineraler om man hoppar över rotfrukter eftersom de är en viktig mineralkälla.

Egentligen förstår jag inte riktigt vad det är du vill diskutera. Skulle vara enklare att förstå om jag visste vilken sammansättning på kosten som du förordar.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-07-2010, 12:49) *
Jag menade att det inte är mineraler i själva fettet. Det jag menade från början var att man får i sig väldigt lite mineraler om man hoppar över rotfrukter eftersom de är en viktig mineralkälla.

Egentligen förstår jag inte riktigt vad det är du vill diskutera. Skulle vara enklare att förstå om jag visste vilken sammansättning på kosten som du förordar.

Jag kör LCHF och är inne på 4:e året nu och äter alltså bara lite kolhydrater.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-07-2010, 13:51) *
Jag kör LCHF och är inne på 4:e året nu och äter alltså bara lite kolhydrater.

Jag fick intrycket att du menar att kolhydrater är skadliga oavsett i vilken form de är. (Tidigare i tråden) Kan du utveckla det resonemanget lite mer?
Aqvakul
0,5 - 1 dl!
andersen
CITAT (Aqvakul @ 13-07-2010, 12:21) *
Är ris nyttigt?

Ja ris är nyttigt,och dom allra flesta människorna ivärlden äter ris,och dom är inte speciellt tjocka om man bortser från Japanska sumobrottare.
Chamomille
CITAT (andersen @ 13-07-2010, 17:24) *
Ja ris är nyttigt,och dom allra flesta människorna ivärlden äter ris,och dom är inte speciellt tjocka om man bortser från Japanska sumobrottare.

Var är ris nyttigt någonstanns?
andersen
CITAT (Chamomille @ 13-07-2010, 17:30) *
Var är ris nyttigt någonstanns?

Hur menar du? det är väll lika nyttigt var du äter den? smile.gif eller menar du om det skiljer på olika rissorter, och det vet jag inte.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 13-07-2010, 16:52) *
Jag fick intrycket att du menar att kolhydrater är skadliga oavsett i vilken form de är. (Tidigare i tråden) Kan du utveckla det resonemanget lite mer?

Vad är det som skulle vara så nyttigt med en massa kolhydrater? Det är ju bara en massa socker och stärkelse. Min kropp passar det inte och därför har jag dragit ner det till ett minimum.
Chamomille
Jag menar såklart, vad innehåller ris för nyttigheter förutom utfyllnad?
andersen
CITAT (Chamomille @ 13-07-2010, 17:44) *

Jaha, min kunskap ang det är begränsad, eller jag kan inget om sådant, men här är en länk i ämnet....nyttigt ris
*Stintan*
CITAT (Chamomille @ 13-07-2010, 17:44) *

Källa Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas

NÄRINGSVÄRDE PER 100 GEnergi 352,9 kcal Protein 8,79 g Fett 2,7 g Mättade fettsyror 0,69 g Kolhydrater 72,18 g Fibrer 3,2 g C-vitamin 0 mg D-vitamin 0 mcg Folat 53 mcg Järn 1,2 mg Zink 1,77 mg Kalcium 9,9 mg
Gunilla T
CITAT (Aqvakul @ 13-07-2010, 17:08) *
0,5 - 1 dl!

Hmmm...jag skulle nog säga 0,75 dl men det är en svår fråga ...kan det ha betydelse om man är man eller kvinna crazy.gif
netha
ca 1,2 dl för 2 personer ... jasminris
Motti
Beror ju på vad du kokar för Ris ,Bhasmati och Jasmine då kokar jag alltid 6 deciliter vatten 3 deciliter ris det ska räcka till tre pers!
Christa
CITAT (Motti @ 14-07-2010, 00:44) *
Beror ju på vad du kokar för Ris ,Bhasmati och Jasmine då kokar jag alltid 6 deciliter vatten 3 deciliter ris det ska räcka till tre pers!

Har Jasmineris en annan vikt per volym i okokt tillstånd eller innebär det att du äter mer energi när du äter jasmineris?

CITAT (*Stintan* @ 13-07-2010, 17:44) *
Vad är det som skulle vara så nyttigt med en massa kolhydrater? Det är ju bara en massa socker och stärkelse. Min kropp passar det inte och därför har jag dragit ner det till ett minimum.

O´key, jag vet att du äter LCHF nu och då får man bara äta kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker men jag menade när man äter blandkost.

Åt du bara långsamma fullvärdiga kolhydrater innan du gick över till LCHF?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kan det vara så svårt att koka rätt mängd ris?????? Man märker väl snart om det är för mycket eller för lite. Har man inga värre problem än det............
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-07-2010, 07:48) *
Kan det vara så svårt att koka rätt mängd ris?????? Man märker väl snart om det är för mycket eller för lite. Har man inga värre problem än det............

tummenupp.gif giggle.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-07-2010, 07:19) *
O´key, jag vet att du äter LCHF nu och då får man bara äta kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker men jag menade när man äter blandkost.

Åt du bara långsamma fullvärdiga kolhydrater innan du gick över till LCHF?

Var man lägger nivån på kolhydrater när man äter LCHF bestämmer man själv.

Nej det gjorde jag inte, jag åt i stort sett allt.
Anki på Öland
Hur mycket ris man skall koka beror väl helt och hållet på hur stora portioner man äter....... Alla äter ju olika mycket av olika saker!
Anki
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 14-07-2010, 09:37) *
Hur mycket ris man skall koka beror väl helt och hållet på hur stora portioner man äter....... Alla äter ju olika mycket av olika saker!
Anki

Ja precis, alla äter ju olika mycket av olika saker... så hur stor är en portion av något egentligen och vem avgör det? Det kan ju knappast vara något konstant.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-07-2010, 11:35) *
Ja precis, alla äter ju olika mycket av olika saker... så hur stor är en portion av något egentligen och vem avgör det? Det kan ju knappast vara något konstant.

När jag startade tråden så var jag ute efter att se om jag tog ovanligt mycket eller om angivelsen på paketet är i minsta laget. Självklart kan stora muskulösa män och vältränade idrottsmän äta större portioner än andra men jag började misstänka att jag tar för mycket i förhållande till min energiförbrukning.

Ris innehåller mycket energi så en för hög dosering leder lätt till för högt energiintag. Vitt ris som dessutom är snabba kolhydrater med mycket av mineralerna borttagna kan jag inte äta över huvud taget. Då mår jag skit i flera dagar.

I svaren har jag sett att det är förhållandevis många som äter enligt portionsangivelsen på rispaketen och det är intressant för mig. Att äta halva tallriken med grönsaker till varje måltid innebär mycket jobb men är med stor sannolikhet bättre för hälsan än att äta sig mätt på en större portion ris.
andersen
CITAT (Christa @ 14-07-2010, 16:51) *
När jag startade tråden så var jag ute efter att se om jag tog ovanligt mycket eller om angivelsen på paketet är i minsta laget. Självklart kan stora muskulösa män och vältränade idrottsmän äta större portioner än andra men jag började misstänka att jag tar för mycket i förhållande till min energiförbrukning.

Ris innehåller mycket energi så en för hög dosering leder lätt till för högt energiintag. Vitt ris som dessutom är snabba kolhydrater med mycket av mineralerna borttagna kan jag inte äta över huvud taget. Då mår jag skit i flera dagar.

I svaren har jag sett att det är förhållandevis många som äter enligt portionsangivelsen på rispaketen och det är intressant för mig. Att äta halva tallriken med grönsaker till varje måltid innebär mycket jobb men är med stor sannolikhet bättre för hälsan än att äta sig mätt på en större portion ris.

Förstår inte är det inte bra att äta sig mätt på ris? Ris är basmat för miljarder av människor, äter alla dom fel mat?

Om man skall gå ner i vikt välj bort godis och andra sötsaker, men det kanske inte är det tråden handlar om?
Christa
CITAT (andersen @ 14-07-2010, 17:01) *
Förstår inte är det inte bra att äta sig mätt på ris? Ris är basmat för miljarder av människor, äter alla dom fel mat?

Om man skall gå ner i vikt välj bort godis och andra sötsaker, men det kanske inte är det tråden handlar om?

Jag har aldrig ätit godis, chips, kakor eller andra extrasaker utöver maten och jag gick ändå upp i vikt. Har gått ner 17 kg så där fanns mer överflödsfett än jag var medveten om.

Mer kalorier än man förbrukar = viktuppgång oavsett var de kommer ifrån.
andersen
CITAT (Christa @ 14-07-2010, 17:13) *
Jag har aldrig ätit godis, chips, kakor eller andra extrasaker utöver maten och jag gick ändå upp i vikt. Har gått ner 17 kg så där fanns mer överflödsfett än jag var medveten om.

Mer kalorier än man förbrukar = viktuppgång oavsett var de kommer ifrån.

17kg det är bra Christa! hur var din metod att gå ner dom kilorna? motionerar du mycket?
Christa
CITAT (andersen @ 14-07-2010, 17:21) *
17kg det är bra Christa! hur var din metod att gå ner dom kilorna? motionerar du mycket?

Jag motionerar en hel del men det var först när jag höll upp med smörgås som kilona började rasa. Nu äter jag en smörgås per dag och det verkar gå bra.

En väninna till mig tillämpade redan på 80-talet metoden att äta oftare och mindre åt gången och hon lyckades alltid gå ner de kilon hon föresatt sig.

Tror det var någon på Öland i det här forumet som också hade gått ner en massa kilon genom att äta små portioner var tredje timme.

För egen del märker jag att jag kan klara mig lite längre om jag äter råa rotsaker. Det tar lång tid för kroppen att processa.

Att gå en promenad efter att man ätit sista måltiden för dagen är också effektivt. Det sätter igång fettförbränningen inför natten. Helst minst en halvtimmes promenad. Det gör också att jag sover mycket bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon