CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2010, 19:05)

Bara en liten fråga till er som anser att det finns en gud men samtidigt förkastar olika religioner. Hur får ni ihop det? Det är ju bara genom olika religiösa texter, bibeln, koranen, toran, mm, som det talas om en gud. Givetvis också andra böcker men alla dessa stöder sig på de nämnda. Grunden till gudstron måste komma nånstans ifrån. Själv är jag övertygad ateist men vill gärna förstå hur andra tänker.
Du kan se det som en förnimmelse av "något". Upplevelser som är svåra att beskriva med ord. Ut ur dom upplevelserna kommer religioner för att beskriva det för andra.
Eftersom du inte har dom upplevelserna, (eller förmodligen har du dom men ser dom som inget märkvärdigt) så är du kanske övertygad om(?) att folk hittar på när dom talar om Gud. Ett feltänk, för det är en realitet för ett flertal.
Jag har dessa upplevelser eller förnimmelse av ett "större medvetande" som jag får exempelvis vid meditation. Eller exempelvis när jag går så upp i något att jag uppslukas helt av nuet och allt står still och blir oändligt. Det senare är något som jag tror de flesta upplevt någon gång.
Etiketten "Gud" är ett samlingsnamn för det. Ibland blandas det in en skapande Gud i det hela som jag ser som ursprunget, innan världen kom till. Skapelsen är då Gud i sitt medvetande flyttade sig och skapade en rörelse för att kunna betrakta sig själv.
Vill man riktigt ställa till det för bokstavstroende som tror på en skapande Gud kan man fråga -Men vem skapade Gud? Vad fanns innan Gud?
Jag tror exempelvis att du egentligen är närmre med din ateistiska tro, än bokstavstroende religösa, att kunna se igenom den dualistiska verkligheten och se världen som den är.
Blev du glad att du frågade?