Gossen Ruda,
Jag tror att det mesta handlar om kyrkan och det som bibeln ger. Det finns många olika sätt att vara kristen och troende, men alla går inte till jyrkan på söndagar och slår sig på bröster --- se, hur religiös jag är! --
sedan kan man träffa samma skitstövel med de mest konstiga och otrevliga mot andra under vardagen.
Det köper jag inte.
Jag kan svara din fråga enbart från min synpunkt och jag växte upp i en normalt religiöst hem, men jag kunde inte tro att Gud, som har gjort allt så vackert, spanar bakom min rygg att slå till när jag var olydig.
Det gick inte ihop för mig.
Sedan i skolan delade jag bänk (ej frivilligt) med den mest religiösa kvinnan i klassen och hon tog på sig 3 års arbete att kunna kristna mig och skickade bibelcitat under skolan om något föll henne inte på läppen.
Hennes stora mission var helt ogäves och under den tiden jag började med healing som smärtlindring, så var jag enl. henne djävulens avföda. Synd bara att våra män trivdes så bra ihop, annars hade jag inte velat träffa henne mera.
Den gud (eller den högste)jag litar på är den högste kärleken och del av vår skapare, och del av universum, eller dess skapare, men är det så egentligen? Det lämnar jag osagt pga att jag vet inte hela sanningen. det som jag känner, finns innom mig att det finns en högre makt och godhet.
Har inte sökt vidare i dom banorna. När man talar om Jesus, så vet dom flesta att evangelierna skrevs och gjordes om för att passa överheten att hålla folket på plats. Själve Jesus som person - ande och vad som helst tror jag är en omskrivning och förskönande bild, men vem vet egentligen hur det var med det.
Det är nog så att var och en har fått en egen fri vilja att välja, även om det skulle vara "Farbror Gud" som styr det hela.
Min tro bottnar rätt mycket av det jag är som person med lite udda kunskaper.. Bättre än så kan jag inte ge mera från min sida. Många av de duktiga medier delar denna världsbild, men det är en annan sak med dessa österländska tro som man behöver en levande och upphöjd guide att nå himlen, el vad det nu är.
Jag skulle vilja säga att det är skumt, men det kan jag inte utan bättre kunskap. Min bästa väninna var ateist och mig spelade det ingen roll, men hon dog 3 år sen, hastigt ..... och kan du tänka dig --- hon kom till mig fr, andevärlden och talade om att hennes far mötte henne och att hon blev ordentligt uppskakad av att det finns en annan dimencion, ha, där ser du, sa jag till henne, men det var inte min sak att ändra din ateistiska tro! .....

.. Fuchian ...
Redigerat av fuchian: 14-07-2010, 18:53