gnon49, tänk dig lite för innan du skriver, att säga att Islam är en förtryckarreligion är att generalisera något fruktansvärt!!!!

Och det säger jag inte i någon form av önskan att vara pk, vilket jag oftast struntar fullkomligt i att vara.
Gossen Ruda, när det gäller barn och religion så håller jag med dig om att det är långt ifrån optimalt att uppfostra barn till att bli religiösa, oavsett religion. Därför kommer till exempel inte jag låta döpa mina framtida barn, för det tycker jag ska vara deras val! Vill dom sedan bli kristna och döpa sig så kommer jag stötta det så klart, och blir de ateister så är det självklart helt okej det också! Jag tänker inte styra dem. På samma sätt tycker jag dock att föräldrar som är ateister inte borde uppfostra sina barn till att se ner på religion, som så många tyvärr gör, utan acceptera om barnen vill bli troende. Lika villkor oavsett helt enkelt, var och en måste få bilda sin egen uppfattning. Och när det gäller folk som vill övertala en... finns det något mer frustrerande?! Oavsett om det är religiöst folk som vill omvända en eller ateister som försöker tala en till rätta så är det så hemskt nedlåtande. Jag är inte dum i huvudet bara för att jag har en andlig sida, och blir hemskt hemskt arg när ateister inte kan acceptera det. Tyvärr inte helt ovanligt att man blir idiotförklarad för att man tror. Framförallt om man är kristen. För de allra flesta har ju lärt sig att man inte ska diskriminera mot muslimer, tala illa om judendomen och så vidare. Tyvärr tycker så många att det dock är helt okej att tala nedlåtande om kristna, bara för att vi inte är en minoritetsgrupp. Har tillochmed haft vänner som otroligt generaliserande hävdat att "kristna är dumma i huvudet" eller dylikt. Inte kul. Även om jag inte är regelrätt kristen så tar jag ändå väldigt illa upp.