angående GODA GRANNAR,
vill jag berätta om vår granne nedanför vår tomt. Vi byggde nog samtidigt våra hus. Även det fanns redan inflyttade grannar på båda sidorna vår tomt.
alla var hjälpsamma, utom "fyllisen" nerepå vårt. Han såg till att vår mur skulle läggas 50 cm in på våran tomt, så att vi skulle kunna sköta den.
Nästa sommar var våran halvmeter planterad helt med växter. Vi höll oss undan, men ibland kom gubben och hadde synpunkter på vår altan, de såg ju inte den, så kuperad var tomten. Till slut planterade vi hela nereslänten snabbväxande tallbuskar. Ni kan ana hur de blir över 10 års förvildning.
Göra saken kort, gubben skrev brev på brev till byggnadsnämnden utan resultat när vi slog upp en stor vinklad altan/innerum, och byggde ut likaså vardagsrumsfönstren och en helt frisående, stor garage.
Några år (6 år sedan) började vi riva upp hela trädgården och terasserade den i olika platåer med samma tegel huser är byggt av. Mannen gav sig på vår trädgårdsmästare med knytnävarna i luften men när vår kille lyfte på spaden, ramlade gubben på baken.
vi hade 3 st killar som byggde ut den nedersta muren och gränsen mätte kommunen med lacer.
Det blev ett jädrans spikande nerifrån --- de bygde ett staket där vår mur skulle vara. Vilka glada skratt de hadde mellan öl och vinflaskorna, men det blev kortvarigt. Trädgårdsmästaren tog med motorsågen och den muren blev byggt på sin rätta plats. de bygde upp igen sitt "kostaket" mot vår mur. Vi blev anmälta och fick brev från advokatkontoret. Bilderna de sickade med i sin anmälan var felgjorda.
Min make känner väl den byrån och gubben fick nobben, men vi lät det gå till vintern, för det kostade åt dom vid varje kontakt pengar.
Växthuset kom på plats när friggebolagen gick igenom. sedan hade vi en del i ett av lägre etagen en full syn upp till oss och varteviga gång någon av oss gick ut, kom de och spatserade vid sitt staket och hadde högljud kommunikation som var ärekränkande.
Jag gick ut och såg till att de skulle komma innom hörhåll, när jag plockade ogräs. du milde vilket språkbruk....

de höll igång och när min diktafon var full så stälde jag mig upp och tackade för spratstunden och visade diktafonen och gick in. Nästa kväll visade tanten bara baken åt mig, men jag lossades inte om det.
Vår önskan --- när flyttar jävelskapet? de är båda en bit över 70 ....
Det sista i år är ett höggt bygge mot muren, kanske de bygger babels torn eller utsiktpost. Vi har rörelselarm som täcker tomten och nu åker en kamera upp. Har kollat, man får filma sin egen tomt. ... fuchian