Nä, vänta på detta oxå inann du köper...
Själv har jag haft förmånen att låna jobbets digitalkamera, en kanonmaskin från Olympus (C4040 - finns inte att köpa längre. Och då är den knappt ett år gammal!!) som har 4,1 megapixlar. Det sista är ju viktigt, eller hur? Nja, kanske inte. Det beror på vad man ska ha bilderna till. Om det skall vara till egna albumet i storlek 10x15 eller till det digitala fotoalbumet, ja, då spelar det nog inte så stor roll vilken upplösning den har. Lägre än 2,0 megapixlar ska man nog ändå inte gå. En arbetskamrat till mig har en sådan och det är faktiskt ganska stor skillnad på våra bilder. Om man däremot ska använda bilderna till tryck (böcker, annonser mm) så måste upplösningen vara bättre.
Jag har t ex en favvisbild på blå bergvallmo där pistillerna är helt enormt detaljrika. Tyvärr har jag ingen websida så att jag kan visa bilden. Min gamla systemkamera (som faktiskt var kanonbra) kan jag slänga i väggen.
Men, det är väl inte bara fördelar med den? Nja, den är inte så snabb. Jag behöver stänga av kameran mellan bilderna, annars tuggar den för mycket batteri. Och när jag väl "satt igång" den igen så tar det en stund innan jag kan ta bilder. Samma sak gäller när jag väl trycker på avtryckaren: Det tar en liten stund innan det händer något. Men för det syfte vi oftast snackar om på denna sidan, att föreviga våra fantastiska växter, ja, då är den kanon. En annan sak är att man ganska enkelt kan ställa in vilken typ av bild man vill ha - jpg i olika storlekar för privat fotoalbum. Storleken HAR betydelse, åtminstone för bildens upplösning och den plats bilden tar på minneskortet. En fullformat jpg tar med denna kameran ca 1 mb. Kortet jag har är på 128 mb, så det får ju plats en del bilder. Men tar jag TIFF-bilder, dvs bilder med fullupplösning för tryck, ja, då tar bilden ca 5 mb plats. Sedan är det ju en annan sak att man inför webpublicering både drar ner storlek och omvandlar TIFF till jpg till behändigare format och storlek.
Mina tips är: Kolla batteriförbrukning, upplösning (pixlar), minneskortets kapacitet, kamerans snabbhet och hanterbarhet. Om du går till en seriös kameraförsäljare så borde du till och med kunna låna kameran - såklart mot deposition (eller öppet köp).
|