CITAT (Tulipanaros @ 15-07-2010, 13:00)

En snabb fråga, Preussen eller någon annan. Vad är att föredra: skörd två veckor för tidigt eller två veckor för sent? Jag ska resa bort och inser att jag missar vitlöksskörden kapitalt. Jag tänker att för sent ändå är bättre än för tidigt: de lökar jag har testskördat hittills verkar lagringsodugliga, och det som händer två veckor för sent är väl bara att klyftorna faller isär, de går väl fortfarande att lagra? Eller?
en väldigt bra fråga. jag tänker så här: om det är en stor kvantitet, jag säljer eller jag överlever själv av skörden, är skördedatum viktigare. hur mycket försämrad lagringsdugligheten blir när ytterskal är borta eller försämrats vet jag inte men lökar man klyftat så torkar klyftorna ganska snabbt när de ligger ensamma. sen om man har en liten skörd som ändå är uppäten innan november så tror jag inte det påverkar i stor omfattning. om jag varit som dig, jag gör likadant, är att spela med säkra kort, gräv upp hälften nu och spara resten till senare. ta de lökar du tycker verkar vara störst så har du till utsäde.
vad är det för sort du odlar?