CITAT (Gossen Ruda @ 15-07-2010, 19:11)

Rudan simmar in i tråden. När jag har ris till middagen, alltid till fisken, tar jag lite mindre än 1,5 dl. Alltid med överskott av vatten som jag häller bort när riset är klart. Avskyr att hacka bort fastbränt ris med hammare och mejsel i botten på kastrullen. Farbror Bens långkorniga ris. Fast de gångerna jag har lergrytekokad kyckling som proteinkälla till middagen blir det nog närmare 2dl för då FROSSAR jag. Huruvida jag äter långsamma eller snabba kolhydrater struntar jag i, bara de inte springer från bordet. Jag spiller aldrig krut på att kolla mängderna av olika mineraler, vitaminer mm, jag äter omväxlande och vad jag tror näringsrik föda så får kroppen fixa till det i slutänden. Ja, inte bokstavligt alltså.
PS. Man skall alltid vara försiktig när man sparar födoämnen som varit torkade, som ris och ärtor. Det finns bakterier som kan gå in i ett vilostadium vid torkning. I detta stadium klarar de nästan allt, kokning t.ex. När förhållandena är gynnsamma vaknar de och kan föröka sig och snabbt göra maten livsfarlig att äta. Därför gäller det alltid att snabbt kyla ner det man skall spara och in i kylskåpet eller frysen. Inte spara för länge ofryst. DS.
Fast bränt ris? testa det här sättet att koka ris. ta så mycket ris du vill i kastrullen sjölj av riset, ner med ett finger i kastrullen fyll på vatten till första leden på fingret på med lock högvärme på spisen när riset har börjat att koka, sänk värmen till ettan, efter ca 15-20minuter är riset klart utan att ha bränt fast sig i botten.