CITAT (*Stintan* @ 16-07-2010, 19:24)

Frågan är väl om du är berättigad till underhållsstöd från soc. Dom kollar alla inkomster och utgifter man haft de senaste tre månaderna. Sen får du inte ha sparade pengar och det är hushållets gemensamma inkomster som räknas.
Sen ber dom en att ringa och be om uppskov med räkningar om du beräknas få pengar inom överskådlig tid. Att ersättningen du får som aktivitetsstöd är mindre än hälften av din lön tas det knappast hänsyn till utan är den ersättningen i paritet med socialbidragsnormen så lär du inte få något mer tyvärr.
Det är grymt och eländigt att bli utförsäkrad och jag kan bara hoppas att det kommer att ordna sig för dig. Jag vet exakt hur det är då jag varit i samma sits för några år sedan. Fick sälja min lilla stuga med förlust och även bilen innan dom gick med på att bevilja stöd. Efter många månader beviljades jag sen "förtidspension" och det retroaktivt och fick betala tillbaka varenda öre jag fått av soc. Stugan kan jag leva med att jag blev av med men värre är det med bilen som var min frihet och gav mig livskvalitté. Hade jag fått den pensionen på en gång så hade jag åtminstone kunnat ha kvar bilen och dessutom sluppit betalningsanmärkning som idag gör att jag inte ens kan hyra en bil.
Jag har inget av något större värde här hemma eller någon annanstans och min bil är en skruttig SAAB från -93, knappast värd mer än 6-7000. Min inkomst de senaste två åren har bestått av sjuklön och ett bidrag från Alecta (tjänstepension). Några sparpengar finns inte och jag lever lite av hand till mun just nu. Fick också en betalningsanmärkning för några år sedan pga en P-bot på 300 kr som jag glömt/slarvat bort, hjälpte inte att jag hade betalat den med straffavgift och allt, det hängde med i tre år i alla fall och på ett ställe fick jag inte ens hyra en videofilm pga. detta. På en annan tråd sa jag att jag numera betalar alla mina räkningar hur dåligt jag än mår men nu vet jag inte ens om jag har pengar så det räcker till dem. Har dock stenkoll på alla mina papper och allt är snyggt inplacerat i pärmar så vad som än frågas om så kan jag visa svart på vitt.
Redigerat av malcolm: 16-07-2010, 18:50