CITAT (malcolm @ 16-07-2010, 19:48)

Jag har inget av något större värde här hemma eller någon annanstans och min bil är en skruttig SAAB från -93, knappast värd mer än 6-7000. Min inkomst de senaste två åren har bestått av sjuklön och ett bidrag från Alecta (tjänstepension). Några sparpengar finns inte och jag lever lite av hand till mun just nu. Fick också en betalningsanmärkning för några år sedan pga en P-bot på 300 kr som jag glömt/slarvat bort, hjälpte inte att jag hade betalat den med straffavgift och allt, det hängde med i tre år i alla fall och på ett ställe fick jag inte ens hyra en videofilm pga. detta. På en annan tråd sa jag att jag numera betalar alla mina räkningar hur dåligt jag än mår men nu vet jag inte ens om jag har pengar så det räcker till dem. Har dock stenkoll på alla mina papper och allt är snyggt inplacerat i pärmar så vad som än frågas om så kan jag visa svart på vitt.
Att inte ha sparpengar hjälper inte . Om du haft inkomst över socialbidragsnormen tidigare så skulle du ha sparat dessa pengar för att ha nu. Bor du i eget hus så måste det antagligen säljas , bilen likaså . Enda gången man får behålla bilen är när den krävs för att kunna ta sig till jobbet men då får det naturligtvis inte gå att åka kommunalt dit.
Har själv försökt "låna " pengar hos soc en sommar när jag fick vänta på min A-kassa i tre månader och inte kunde betala räkningarna. Det blev blankt nej eftersom jag hade haft över normen tidigare och då skulle ha sparat pengar. Det man får till är skälig hyra , mat , kläder , el , och lite till. Har man en stor hyresbostad så måste man flytta till en mindre som är billigare , har man hus så måste man oftast sälja det likadant med bostadsrätt.
Du måste vara helt utan möjlighet att skaffa egna pengar , i princip lika utblottad som någon som inte ens har kläderna på kroppen. Men du får inte ens då om du som sagt tidigare haft inkomst över normen.
Jag förstår inte de som säger att de är " avundsjuka " på de som lever på soc , det är inte precis något lyxliv man kan leva då.