Hej!
Har inte varit inne på ett tag, och läste just alla svar. Vårt Åkerö ser oförändrat ledsamt ut. Vi har stödvattnat det och försökt pyssla om det, plockat bort kart som det trots allt lyckats sätta på de få grenar som gick i blom. (Vi tänkte att det är bättre att trädet får lägga kraft på annat än att producera frukt, rätt tänkt?) Vi vidgade gropen så nu är den runt 1,5 m i diam. och det verkade inte särskilt blött i marken.
Nu har vi varit borta i 1,5 vecka och när vi kom tillbaka hade det kommit fräscha blad i topparna på de få grenar som tidigare haft lite blad och blommor, på de övriga är det fortfarande ingenting. Det har också kommit lite grönt långt ner på stammen. Har inte skrapat barken, men man kan se att vissa grenstumpar är tydligt döda, medan andra ser friskare ut i barken. Ska skrapa lite imorgon.
Jag tycker att det låter rimligt med frostskador, för det var ju extremt kallt under en lång period i vintras, vi toppade på 32 grader, men det var ju riktigt kallt som ni säger under en 2-3 veckors period. Vi har även ett körsbärsträd som vi redan tidigare dömt ut som dött av kylan i vinter, och det verkar bete sig likadant fast kom aldrig lika långt. Det kom knoppar tidigt i våras, men sen har det sett stendött ut. Nu har även det skjutit en massa skott från basen på stammen.
Om det nu är frostskadat, men överlever, är det ändå utdömt pga av angrepp av trädkräfta o dyl, som jag förstått gärna angriper vid just frostskador, eller är det värt att vänta och se? Andra tips på vad vi kan göra är förstås också välkommet, men om det nu är frostskada så gissar jag att man inte kan göra så mycket!?
Intressant (men inte kul

) att höra att det finns fler, tom i Falutrakten, som har samma problem! Tusen tack för alla tips och goda råd!