CITAT (*Stintan* @ 18-07-2010, 11:20)

Men alla grönsaker är ju inte bara kolhydrater. Det är skillnad på en potatis och en aubergin t.ex. Jag gillar också frukt och bär och äter det också. Särskilt när det är säsong. LCHF strider ju inte på något sätt mot att man vill odla delar av sin mat själv. Men som sagt man ska såklart göra det som passar en själv bäst. Jag blev bara så förvånad att du kör på så mycket kolhydrater.
Skillnaden på din och min kost är att jag äter mer fett i form av smör och grädde än vad du gör. Eftersom jag gör det så måste jag dra ner på kolhydraterna annars skulle fettet lagras i kroppen istället för att förbrännas. Hela vitsen är att kroppen ska ställa om sig till att inte använda kolhydrater utan fett som energi. Att folk är feta beror i allmänhet på att man äter både en massa kolhydrater och fett.
Alla är väl numera överens om att socker inte är bra och då är ju enklaste sättet att minska ner sockerintaget att dra ner på kolhydraterna. Så ser jag på det och det passar mig. Matlagningen har blivit mycket enklare, jag behöver inte äta lika mycket som förr för att bli mätt och jag håller mig mätt längre. Sockersuget är borta likaså åker inte blodsockret berg- och dalbana. Jag är varken vältränad eller rör mig särskilt mycket nu för tiden tyvärr.
tillägg: Jatg vet inte hur människor mår som lever på bara kolhydrater.
Jag har försökt att avstå från bröd eftersom jag inte mår bra av det. Jag tycker dock att det är svårt att få ihop det. Vad kan man t ex ha med sig som matsäck om man är ute i skogen om man inte skall äta bröd?
De perioder jag avstått brödet har jag haft med mig en burk makrill och majs och ärter. Majs är ju väldigt stärkelserikt så det vet jag inte om man får äta om man äter LCHF. Under svamp och bärsäsongen när vi är mycket ute i skogen blir jag emellertid väldigt trött på denna matsäck. Kladdigt är det också och en burk att ta hand om. Ett par mackor i ryggsäcken är väldigt lättvint.
Att inte använda bröd kräver också en massa planering. Vad jag än äter till frukost så klarar jag mig inte fram till lunch. Vi går upp klockan 6 även när vi är lediga och även om vi äter lunch halv tolv så blir det ju rätt många timmar.
Bönor funkar bra men ibland blir jag trött på det också. Följer man Annika Dahlqvists definition på LCHF så tror jag inte man får äta bönor heller.
Har du några förslag på vad man kan äta de måltider som inte är lagad mat?