Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pioner, Planteringsgrop
          flouee
          Inlägg 18-07-2010, 20:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Jag håller på att anlägga ett par pionrabatter men är lite bekymrad vad gäller planteringsgroparna. Jag har grävt dem 50x50cm stora, men bara 40cm djupa. De flesta säger att de ska vara minst 50cm djupa, men det är så fruktansvärt mycket sten och rötter att jag undrar om det verkligen är nödvändigt... Vad säger ni?

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 18-07-2010, 21:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag tror att 40 djup räcker om du har vidden i gropen. Jag gjorde nyligen en ros-pionrabatt och grävde en hel oval "grav"... sweatingbullets.gif Drygt eller ganska precis 2 m lång, ca 1,30 där den är som bredast och 30-33 cm djup. (Under gräsmattan hade det gått en väg så det var GANSKA så packat med grus och sten kan jag lova...) Därefter lade jag i platonmatta efter kanterna för att förhindra ogräsintrång. Platonmattan höjde jag upp ca 13-15 cm från gräsmattenivån, så det blev ca 45 cm djupt totalt.

Bredvid stod redan en gammal pion som jag inte har rört. Jag såg en rotstump när jag grävde och roten som jag såg var på ca 20-25 cm djup.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 01:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon