CITAT (Olle A @ 21-07-2010, 10:13)

På grund av smittorisken får man inte heller hålla någon sorts kräftor i akvarium i våra nordiska länder. Inte minst i Norge, som i stort sett har klarat sig från kräftpest, anser jag att detta är i högsta grad befogat. I början försökte zoohandlarna komma runt förbudet genom att sälja kräftorna under fantasifulla namn som "sötvattenshummer", men nu är de i stort sett borta från hobbyn. Räkor är däremot tillåtna och vanliga.
Beträffande genetisk variation kan jag inte låta bli att tänka på mina kära rådjur. Påstår man att de skulle vara hotade skulle säkert många skratta, men hur är det egentligen med deras gener? För ett par hundra år sedan fanns det ca 50 i hela Sverige, och från dem härstammar vår nuvarande stam. Även för älgarna såg det illa ut i början av 1800-talet. När arter är nere på en kritisk nivå borde varje individ vara värdefull. Hur kan t ex miljöministern påstå att vargar och valar får bättre genetisk variation om man skjuter bort några?
Olle
Vad gäller vargarna i Sverige så finns det knappast någon genetisk variation, alla härstammar från 2-3 djur. Därför gör det inget ur genetisk synpunkt om man skjuter bort några, det viktigaste är att plantera in djur med annat genetiskt innehåll. Skjuter man bort en del av våra inavlade djur får de nya generna snabbare spridning.
En art som är sårbar genetiskt är den nordliga sjöelefanten. Den jagades så hårt att det bara fanns en liten grupp kvar, jag har för mig att det bara fanns en hane kvar. Därifrån härstammar nu alla djur. Där är det dock lite bättre än för våra vargar eftersom det fanns flera honor.