Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ska sätta ny häck..och är total förvirrad!, val av häck
          asfaltsbarn
          Inlägg 22-07-2010, 08:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 32 314

Hej!
          Efter att ha växt upp i lägenhet så har jag "kollat utanför boxen" och flyttat till hus med min sambo...en helt ny värld har öppnats med trädgård och frihet. Men! jag är en total nybörjade vad det gäller plantor träd blommor och annat....och nu ska vi sätta häck.
          Jag har kollat runt på forum och på bilder och jag blir bara mer och mer förvirrad så nu behöver jag er hjälp :).
          Jag bor norr om stockholm i märsta för att vara exakt (vid arlanda), när det gäller växtzon så ser det ut som märsta ligger vid zon 3-4. Nu bor vi i ganska skyddat läge med mycket träd runtomkring. vi har både tall, gran, lönn och ett annat lövträd som jag ännu inte kunnat fastställa exakt vilket det är.

Vi vill ha en tät häck (insynsskydd) och någorlunda snabbväxande och den ska vara med en höjd på 1,7-2 m och helst inte med bär som skräpar ner, vi skall sätta c.a 20 meter.

Först tänkte jag på en vintergrön liguster men såg att den inte är vintergrön i högre zoner..sedan stod det på vissa forum att den är någorlunda snabbväxande och andra att den växer långsamt (hmm vad gäller?) om jag har förstått rätt så får ligustern bär men om man beskär den så är det begränsat?.

Då började jag titta på Avenbok, och då kom jämförelser mellan avenbok och vanlig bok upp (bilderna visar att vanlig bok är mycket vackrare på vintern) är dessa någorlunda snabbväxande och är vanlig bok svår att få tag i hos plantskolor?

sedan....så ploppade mirakelhäcken upp på skärmen (Turkestansk alm (Ulmus pumila celer)) ...det lät kanon! snabbväxande och bra i pris ....men det lät lite för bra för att vara sant (är den motståndskraftig mot almsjuka?)
          kan jag plantera på hösten i min växtzon eller skall jag hålla mig till vårplantering?
          Som sagt...nu är förvirringen total..och jag behöver all er hjälp och era tips :)

Ber om ursäkt för att min tråd blev ganska lång..en hel uppsats nästan
          mvh/Anna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          asfaltsbarn
          Inlägg 22-07-2010, 18:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 32 314

Tack snälla igen för snabbt svar!
          Vi har ställt dom skuggigt och vattnar på dom rikligt så hoppas jag att dom skall klara sig någorlunda smile.gif, dom står i tomma blomlådor som är klädda med plast inuti så lite av vattnet finns kvar i botten (vet inte om det gör någon skillnad)

Min sambos bror kommer med liten grävmaskin på måndag och gräver ordentlig dike för plantering, sedan har vi beställt trädgårdsjord för leverans med lastbil (hoppas att den jorden är ok att plantera i). Jättebra att du nämnde det där om att inte gödsla för det har det varit dubbla budskap om på nätet det med, vissa menar att man ska blanda i kogödsel andra inget gödsel alls.

Gud vilket bra forum detta var....man känner sig helt hopplöst "liten" som nybörjare och även om man kan googla runt så känns det extra bra att få så raka och snabba svar direkt smile.gif

En till fråga när vi ändå är i farten, skall jag täcka jorden med täckbark ? hjälper det till mot uttorkning? (har läst det på vissa forum)

Peztis: Tack för välkomnandet, granne?! bor du i märsta trakten du med? vore lite skoj i så fall smile.gif

Mvh/Anna

Citera
          HelenJ
          Inlägg 22-07-2010, 20:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (asfaltsbarn @ 22-07-2010, 19:43) *
          En till fråga när vi ändå är i farten, skall jag täcka jorden med täckbark ? hjälper det till mot uttorkning? (har läst det på vissa forum)

Något bör du täcka jorden med så gräs och ogräs hålls borta. Täckbark är ett bra alternativ, tänk bara på att ha markduk under den så inte barken blandas med jorden. Då försvinner den ganska så fort för dig. Täckbark hjälper också till att hålla kvar fukten i marken, precis som du har hört, men den viktigaste funktionen är som sagt att "hålla rent" runt häckplantorna. Gräs och ogräs har nämligen en tendens att ta allt vatten och näring och kan i värsta fall helt kväva häckplantorna.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-07-2010, 21:24
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (HelenJ @ 22-07-2010, 21:35) *
          Något bör du täcka jorden med så gräs och ogräs hålls borta. Täckbark är ett bra alternativ, tänk bara på att ha markduk under den så inte barken blandas med jorden. Då försvinner den ganska så fort för dig. Täckbark hjälper också till att hålla kvar fukten i marken, precis som du har hört, men den viktigaste funktionen är som sagt att "hålla rent" runt häckplantorna. Gräs och ogräs har nämligen en tendens att ta allt vatten och näring och kan i värsta fall helt kväva häckplantorna.

Men det blir jobbigare att gödsla då, om man nu skulle vilja det. Med markduk och täckbark kommer ju aldrig någon näring att tillföras rötterna ovanifrån, varken från förmultnande löv eller någonting

Citera
          HelenJ
          Inlägg 23-07-2010, 06:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (Huggorm @ 22-07-2010, 22:24) *
          Men det blir jobbigare att gödsla då, om man nu skulle vilja det. Med markduk och täckbark kommer ju aldrig någon näring att tillföras rötterna ovanifrån, varken från förmultnande löv eller någonting

Sant. Därför bör jorden vara välgödslad och med bra struktur från början. Men jag tror ändå att det är bättre med markduk/täckbark än gräs mellan plantorna som man så ofta ser - då får de garanterat varken näring eller vatten! Och det går ju att vattna ut gödsel....

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon