CITAT (Ålgryte @ 24-06-2010, 12:34)

Hur får man till en snabb Y -delning???
Förra året fick min trumpet ny större kruka och MYCKET gödning. Knopparna kom först i september och hann inte slå ut innan frosten tog dem
Däremot sköt en ny stam upp som en raket ! Den är nu över 2,5 m hög, rak och kraftig - men utan Y

Det blir svårt att förvara den i vinter om Y-et kommer i sommar. Ska jag klippa ner den?
bättre att låta plantan utvecklas som den själv vill, fick den knoppar sent förra året så kanske den blommar tidigare i år om den nu är blomklar. dock blir den för hög är det ju bara att toppa den och hoppas på att den hinner utvecklas så att den vill blomma också.
CITAT (Moonbeam @ 23-07-2010, 19:51)

Oj vad roligt med alla svar! Mina fick större krukor, synd bara att det är så dyrrrrt med stora plastkrukor
Nåväl, de har vuxit till sig rejält, men fortfarande inga tendenser till Y-delning. Däremot har det dykt upp fler stammar nerifrån krukan(?). Jag älskar dem iofs som de är, men det vore ju kul om de kunde visa upp sina vackra blommor också! Några är frösådda från förra året, så det kanske är därför de inte vågar riktigt än
Köpte några från Odla också, de har stuckit iväg i längd nåt otroligt och en har fått Y-delning, men jag ser inte röken av några knopptendenser
Det här kan bli hur spännande som helst!
till stora växter kan du leta efter murbaljor eller fodertunnor i plast eller andra ''plasttunnor'' oftast är dessa billigare än att köpa ''riktiga'' krukor på en plantskola.
det blir ju inte knoppar direkt efter att dom bildat Y-delningen, först måste den bildas sedan måste knoppar bildas.