CITAT (rajja @ 17-07-2010, 14:46)

hej fuchian,
det vore jättesnällt om du ville berätta lite närmare om hur du förökar dina sticklingar och hur delningssympromen ser ut...

Jag håller koll på toppen av den lilla ängeln. Den har vid plantering fått ett rätt långt och kraftigt stöd och jag knippsar med min lilla sax bort alla små bladförsök på stammen, samt lättar vid de översta bladen och kollar om den börjar skjuta fler bladanlag än den som stammen har naturligt i toppen. Jag behåller inte blad som tänker på att "rymma" åt fel håll.
När jag tycker att stammen har fått sin höjd (lyckas inte alltid med det) så låter jag bli att peta i toppen tills jag ser ett tydligt Y, som jag sedan anssar från extra blad en bit till från bägge Y grenarna, men låter naturen ha sin gång och hoppas att den blir fin i kronan.
Gödsel och vatten i stora lass!!!! Och stora krukor vill de ha!!!
Sticklingarna tar jag för det mesta mitt på vintern när jag klipper ner mindre grenar i toppen av plantan och de grenar som växer fel, innåt och stör harmonin.
Jag har provat att lägga den lilla plantan (lämnar kvar en krona av några blad) direkt i sågjord med plastpåse med hål för att behålla fuktigheten, men det funkar inte för mig. Jag lägger de småplantorna av min stora klippning i ett glas (vad som finns tillgängligt) med vatten och in i stugvärmen.
Alla gånger har jag fått bra rötter och jag planterar dem sedan i vanl. kruka och alltsomefter den växer byter jag till en stärre kruka och har ett stöd åt stammen, men jag har inte hunnit att få dom större än att mina kompissar får ögonen på dom och den vägen blir det.
Har nu flera olika färger fr, Odla som jag tänker behålla, men delar med mig bland vänner.
Min första ängel är stor och den har fått vara ute under takutsprånget, om det blir regn. Den är nu maffig och har guldgula blommor, men de har inte kommit än. Lycka till med dina änglar! ..... Fuchian .....
Redigerat av fuchian: 24-07-2010, 11:52