Jo då, migrän har jag lidit av sedan barndomen. Det första anfall som jag minns var som 7-åring.
När jag får känningar så känner jag hur tungan liksom domnar bort och jag blir svag i en kroppshalva….vanligen den vänstra. Försöker jag då tala kommer det bara ut ”rappakalja” ur munnen = afasi.
Afasi är inget trevligt tillstånd. Tänk er att det ni ska säga är fullständigt klart i huvudet och när ni sedan öppnar munnen för att tala kommer det ut något helt annat…..mycket frustrerande! Jag kan ibland även få klassiska symtom som blixtar och synfältsbortfall
”Känningarna” kommer och går någon/några timmar innan själva huvudvärken och sjukdomskänslan kommer. För mig sitter det i 3 -5 dagar. Tack och lov kräks jag inte numera……annat var det när jag var ung

!
Mitt migrän är ofta kopplat till stress även om jag inte alltid kan relatera till någon specifik händelse ……….ibland bara kommer det ändå.
Jag har provat akupunktur…..fantastiskt bra för själva huvudvärken men den ”oroliga” magen och sjukdomskänslan fanns kvar och så fort nålen togs bort kom allt tillbaka. Snurrade jag hela tiden på nålen höll sig smärtan på en uthärdlig nivå. Jag har inte hittat någon ”huskur” som kan hjälpa mig. Det är klassisk migränmedicin som gäller.
/Anki