Vill du ha mer förslag än det vi har gett nu snart så, tycker jag att du går ut i naturen och tittar dig omkring hur det ser ut runt vattendrag och dammar. Alternativt letar reda på en bra dammbok som visar flera fina och mysiga exempel på hur man kan ha det. Ofta när man strävar efter att anlägga en dam är det för att just skapa ett stycke natur eller försöka bidra till ngt som kan sträva mot en naturlig biologisk mångfald.
Här har jag skissat lite mer och som du ser är jag ute efter ngt mer naturligt. närmast är det en liten sittplats med plattor eller ngt liknande. Din backe hade jag planterat då det ger mer effekt med att plantera i terrasser, ger lite mer höjd och mer spännande intryck. mm.
Buskar och mindre träd som rönn samt en hel del vildvuxet gräs som bakkant,, samma som i skogen. Devs bind ihop dammen med skogen. mer rötter och trä, så växer det lite snygga färgglada svampar om du har tur. längs dammens framkant en sluttande strand samt krypande perenner som backtimjan. Allt beror visserligen på läge osv, men det finns alltid bra alternativ.
Sikta på ngt naturligt, vilket är enkelt och lättskött och tar han om sig självt.
Bifogade fil(er)
foto.jpg ( 974.79k )
Antal nedladdningar: 36