CITAT (Gita @ 26-07-2010, 15:12)

Fast nog tycker jag det är bättre att skriva dom istället för att använda de och dem fel som man ser att många gör.
Gita
Håller fullständigt med men visst är det synd när språket utarmas fast det är väl så det "utvecklas", tittar man på gamla svenska filmer från 30/40-talet tex. så är det inte en människa som talar så numera. Jag har en gammal upplaga av
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (tryckt 1928) här hemma och den är jobbig att läsa pga. det "ålderdomliga" språket. Försökte läsa den för barnen när de var små men de tröttnade snart och jag få medge att jag inte heller gillade språket i den nå´t vidare.
Dessa böcker (det är två) förtjänar dock en egen historia, det var en klassuppsättning och någon gång i mitten på 60-talet skulle de bytas ut mot en nyare och reviderad upplaga. Vår fröken ordnade ett slags "lotteri" där de gamla böckerna delades ut bland eleverna, hon stod med ryggen mot katedern och låtsades slumpvis dela ut dem till var och en. Jag fick ett fullkomligt oskadat exemplar i perfekt skick av del I och var naturligtvis lycklig över det, veckan därpå var det dags att dela ut del II och jag hoppades så klart att jag skulle ha samma tur den gången. Blev överlycklig när den visade vara minst lika fin som den första men så här efteråt begriper jag hur det gått till. Vår fröken Margit Lundgren (gift med Svante Lundgren som skrivit flera böcker om djur och natur) hade lagt böckerna i en viss ordning så att de elever som troligtvis skulle vara rädda om och uppskatta dem skulle få de finaste exemplaren. Listig kvinna men ingen genomskådade bluffen då men jag är tacksam för att jag har dessa gamla böcker i min ägo då de innehåller riktiga fotografier av hur det var förr i världen.
Kom ifrån ämnet lite nu men tyckte ändå att min lilla historia passade in i denna tråd. Hoppas ingen tar illa upp pga. detta.
Redigerat av malcolm: 26-07-2010, 17:18