CITAT (netaave @ 26-07-2010, 23:01)

Sitter och kollar men det är svårt att veta vad man behöver. Vill kunna ta bättre bilder på blommor t.ex.
Vidvinkel? Hur viktigt är det?
x optisk zoom? Vad innebär det egentligen? Och hur mkt måste man ha?
Nån sa att man egentligen bara behöver 4 megapixlar, men alla är ju på 10 eller 12, varför då?
Om det följer med ett 4 GB minneskort måste väl det vara fördelaktigt eller?
Sladden till datorn, följer den med eller köps den separat.
Den här t.ex. ett märke jag inte känner igen men verkar ju otroligt fördelaktigt pris och så följer minneskortet med
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkam...gb/136373.4962/Vidvinkel används väll bara om man vill ta landskapsbilder. Vill du ta närbilder på tex. blommor är det en bra macro du behöver.
Det finns två olika sorters zoom, optisk och digital. Optisk är den som är bra, men också dyr. Den används när du vill förstora för att ta bilder på någonting som är långt bort.
Antalet megapixels anger hur mycket du kan förstora bilden utan att det blir suddigt. Men över en viss gräns hjälper det inte, eftersom linser och annat begränsar. Då måste man köpa en dyr kamera där även allt runt omkring är påkostat, det hjälper inte att bara ha en massa megapixels.
4GB minneskort är bra, där får det plats en hel del bilder. Men samtidigt är det inte speciellt dyrt att köpa till minneskort, så välj inte kamera enbart utifrån om det medföljer ett stort minneskort.
Långt ifrån alla kameror kommer med medföljande datorsladd. Många nya datorer har minneskortläsare, och då stoppar man bara in minneskortet i datorn i stället.
CITAT (netha @ 26-07-2010, 23:10)

Kameran i din länk skulle jag inte köpa. Jag vill ha åtminstone 10 x optisk zoom ... annars får det vara.
Vidvinkel är för mig helt ointressant ... minneskort 4 GB är bra ... sladd för överföring till dator bör följa med utan extra kostnad.
Bildstabilisator är också ett måste i mina kameror.
Men 10x optiskt zoom är ganska dyrt, vilket man måste ta med i ekvationen. Det beror precis på vad man skall ha kameran till, och hur mycket pengar man är neredd att lägga på den.