Varför inte gräs någonstans, som är fina säsongen igenom, också på vintern? Gräsen finns i många olika höjder, alltifrån marktäckare till meterhöga, kan utgöra både bakgrund eller framkant. Annars tycker jag om jätteallium, stora lila bollar, som får stå kvar hos mig hela sommaren, de är så fina då de torkar, sticker ovanför ytan som utropstecken!
Kanske pröva också med att konstratera i färg med olika växters bladfärg, och inte bara tänka på blomfärgen, precis som Kerstin skriver? Det funkar ofta förvånasvärt bra! Själv är jag mycket inne för att blanda röda bladfärger med limegröna, har tex gulbladig (nästan limefärgad!) oregano tillsammans med rödbladig alunrot (palace purple). Många nya nävor har också fint bladverk, i färger från lime till rostbrunt. Jag brukar promenera på måfå i handelsträdgården och bara fokusera på växters bladfärg, förvånansvärt vilka härliga kombination man kan göra!
Lycka till! Jag flyttar också växter många gånger, de flesta växter tål att flyttas, bara man tänker efter litegrand!
|