Hej eml, kul att du gillar min SFG-låda!
Visst har jag odlat i lådan, och planen var att ta bilder men i början doldes hela härligheten av en fiberduk och nu är det mesta skördat och resten ser så risigt ut att jag skäms... det var ju premiärår för min SFG-odling så jag har gjort en del misstag som t ex att så kålrabbi av sorten Superschmeltz (stavning?) i framkant, och den skuggar alldeles för mycket. Vanlig liten kålrabbi gick mycket bättre. Men lådan var kul att ha och den kommer säkert till användning nästa år också.
Måtten är 120x120 cm invändigt, höjden kanske 15 cm. Materialet i sidorna är enkelt spillvirke (gratis från brorsan som har hus), ohyvlat, tror det är överbliven ytterväggspanel. Enda behandlingen är med linolja, mest rå. Rutnätet är av lyxig, färdigformad list (4:95 per meter på Byggmax, så två längder på 3,60 meter blev inte så dyrt). Rå linolja på det också, och lite färdigköpt "träolja". Kantbräderna är lite grånade överst nu, men rutnätet ser snyggt ut än.
Jag tog trots allt ett par bilder på odlingen för ett par veckor sen, ska försöka få in nån av dem i albumet om jag inte skäms alltför mycket.
Men nu måste jag till kolonistugan för att titta på vitlöksflätning i Lena Israelssons bok! Tack för tipset ALa!
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|