odlar man den i uterum eller inglasadbalkong eller liknande utrymme, så får den oftast lite extra värme och längre ''sommar'' än om den står ut. vilket gör att den utvecklas snabbare och längre och hinner där med få blommor snabbare än ute och då kan man om man vill klippa ner den helt. däremot odlar man den ute kan det vara bra att klippa så lite som möjligt (så mycket att den kommer in och är hanterbar) desto mer klippning på hösten-våren desto senare blomning (kan) det bli på sommar-hösten om den odlas ute.
varför den får fula blad ute kan vara flera orsaker än blåst. för lite näring, torka, för mycket vatten, ohyra. sedan måste man såklart avhärda den om man inte vill att den får skador av kyla, sol, blåst. solen ger fula/gula/brända blad.
jag planterar mina änglatrumpeter i rhododendronjord och ev uppblandat med kogödsel. då får dom mörka och fina blad hela sommaren igenom. sedan förstås mycket näring och vatten. och jag får inte ett ända fult bladen på hela sommaren även om dom står i vindar, regn, hagel och rusk. ja ''mekaniska'' får dom så klart om tvestjärtar och sniglar äter på bladen eller om kraftiga vindar blåser omkull den eller annat som händer.
jag övervintrar alla mina änglatrumpeter i en temperatur på 15-20grader och i mörker. det klarar dom utan problem. dom får ju lite vintervila på hösten ute. det ända som händer med dom är att dom får veka vinterskott och bladlöss. vilket jag iförsig inte gör nåt åt. bladlössen gör inte så jätte stor skada och dessa försvinner sedan när dom tas ut.
|