Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Flytta ut aprikos?
          evabenke
          Inlägg 29-07-2010, 11:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 7 270

Hej!
          Jag har ett aprikosträd inköpt förra våren (Frost) som växer i en murarbalja i mitt ouppvärmda växthus. Vintern som passerade (med -25 grader som kallast här) har det klarat av. Knöt förstås en gammal bäddmadrass om krukan. Fick i år 40 söta, goda och felfria aprikoser. Min fundering är om jag skulle plantera ut aprikosen i söderläge. Detta då växthuset,som är 2,73 högt, har begränsningar för hur stort trädet kan tillåtas bli....och möjligheten till mera frukt känns lockande.
          Finns det någon som har erfarenhet av eller kunskap kring detta? Tilläggas kan att jag bor i Vårgårda..så jag tror odlingszonen är 3-4. Har en persika (Red Heaven) ute i sydläge. Den har, förutom svår krusbladssjuka, förfrusit flera grena i vinter samt ger ingen frukt i år...men har överlevt.
          Tacksam för synpunkter och råd från alla er kunniga därute i etern!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          evabenke
          Inlägg 29-07-2010, 11:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 7 270

Stort tack för snabbt svar!
          Jag har en tänkt placering i sydsydväst (hörnläge vid huset). Där har tidigare stått sockertoppsgranar. Får förstås gräva rejält för att få bort gamla rotrester och barr, barr, barr...Borde jorden bytas ut helt? Har en del kompostjord och egen hönsgödsel eller ska jag satsa på "köpejord" med någon specialsammansättning?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-11-2025, 16:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon