uppgifter om att aprikoser är härdiga kommer från Åke truedsson i boken frukt och bär.
sedan zon 3-4 i dessa delar är ganska snälla. och som sagt får man skyddat det så att det inte vaknar och slår ut tidigt. som jag redan skrev.
vill du plantera ut det så testa, vill du inte så ha kvar det och sköt det som du gjort innan.
CITAT (evabenke @ 29-07-2010, 16:12)

Jag har tänkt så här;
Aprikosen blommade och gav frukt i växthus (inte uppvärmt).
De kalla nätterna som kom i maj gav ju också kyla i växthuset. Dagarna var mycket varma då vårsolen lyste in så blomningen var ju tidig.
Den extrema och långvariga vinterkylan vi hade i år drabbade ju också aprikosen i sin kruka i växthuset. Alltså borde det fungera utomhus också.
Det är här min ambivalens kring hur jag ska göra funnits. Tror du verkligen att risken är stor för att den förändring utomhusplaceringen gör skulle innebära att jag ingen frukt får?
det är ju en av riskerna (finns även risker i växthus när det gäller övervintring) är att i växthus kan det bli väldigt varmt på dagen och frysa på nätterna. en annan risk är torkan på våren och att snö saknas. ute finns som redan skrivits köldeffekten i vinden och ev för mycket fukt. finns både för och nackdelar med bägge övervintringarna. också olika för olika växter.