Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ökninga av klippta Oliv/Pistachenötgrenar., Kan jag föröka med hjälp av de långa tunna grenar jag klippt
          Milda
          Inlägg 29-07-2010, 14:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 159

Hej på er!

Jag har börjat klippa på Olivträd där grenarna blev för rangliga och hängande men väldigt gröna och fina, samt tunna grenar på mitt pistachnötträd som fått halva kronan kortad i steg ett.

Känns trisst att bara kasta, kan och i så fall HUR gör man för att väcka dessa till liv och bli nya träd så småningom? Är det möjligt? Slängde ner grenarna i en lite fuktig plastpåse med luft i tills jag vet vad göra wink.gif

Hoppas på svar. Och ursäkta om frågan är tjatig , om den finns med innan, har ärligt talat inte letat så mkt den här gången, men har tidigare läst allt om olivträd. Är mitt mellan plantering, matlagning , cykelreparation och saftflaskeinsamling och datorkoll nu när tråden är upplagd.. Jag går in och kollar mellan varven idag =D

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-07-2010, 15:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

rota dom antingen i lucker (sandig)jord. håll jorden lätt fuktig och placera dom ljust men varmt.

eller rota dom i vatten, placera dom ljust och varmt men skugga vatten delen.

i båda fallen kan det vara bra att använda sig av sticklingshjälp (finns att köpa på impecta), eller salixsvatten (går att göra själv) eller använd nåt annat exempel clonex http://ebboflod.se/sv/rotning/.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon