CITAT (Lady Q @ 29-07-2010, 17:46)

Tack för era svar!
Jag har tidigare varit i kontakt med kommunen. De verkar inte intresserade att hjälpa till utan hänvisar oss till att det för lösas via en civilrättslig process. Vilka vänder vi oss till? Vem står för kostnaderna?
Kommunen informerade även att vi får ta bort de grenar som går in på vår tomt. Häcken är dock 20 m lång, så i framtiden så kommer det att bli en hel del extra arbete för oss att hålla den utanför vår tomt. Vi har pratat med grannen som anser att det ligger på oss att klippa häcken på vår sida. Jag håller inte med om detta utan anser att det endast gäller det är en överrenskommelse mellan båda grannarna.
Lagen är ju ganska fyrkantig och tar endast hänsyn till byggnaders avstånd från tomtgränsen.
Fler saker som grannen har gjort är:
Anmält vårat murbygge (vi påbörjade arbetet innan vi hunnit få bygglov från kommunen).
Satt upp ett staket vid tomtgräns med baksidan mot vår tomt.
Anklagat oss för både det ena och det andra...
Skällt ut flera av grannarna i kvarteret. Nu mera benämns han för "Surgrannen" i kvarteret.
Nåja, inte är det så mycket jobb att klippa 20 meter häck med en elektrisk häcksax. Det åligger egentligen grannen men han kan strunta i det om han vill. Det sista du skriver får mig att undra om det enbart är grannen som bråkar när du letar fel på honom och skriver det här. Det har ju egentligen inte med häcken att göra.