Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> jäsande fläderblomssaft...
          tyffe
          Inlägg 04-07-2010, 23:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 22 514

Enligt konstens alla regler har jag gjort två satser flädersaft i varsitt femliters höganäskrus. de har stått i tre dagar i rumstemperatur på golvet med en hink flädervin på jäsning på byrån ovanför. i morse när jag skulle röra om i höganäskrusen bubblade det som kolsyra i båda krusen.. jag har använt olika slevar i saftkrusen respektive vinhinken. saften är gjord på fläderblommor, vatten, socker, citroner, citronsyra och atamon. jag har alltså haft i konserveringsmedel redan innan jag silat upp saften. är det någon som har en aning om varför båda saftkrusen börjat jäsa, och går det att rädda saften ändå?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Milda
          Inlägg 29-07-2010, 20:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 13 159

Hejsan!

Jag gör alltid mina satser med fläderblomssaft i varmt kök, i hinkar, sköljer blommorna noga och efter varm sockerlag hällts på lägger jag plastfilm och hinklocket så blir där vacum. Sen rör jag inte saften på 5-7 dagar dags att hälla upp. Alltid lika fin.

Såg att det stod om fläderblomschampagne och där är ju saken att få till jäsning genom att låta pollen vara kvar på blommorna, absolut inte skölja dem.

En tanke bara att det kanske är detta som stör din saft. Citronerna samt citronsyran håller saften i ordning med. Brukar ta potatisskalaren och skala av citronskalet, pressa ur saften och klippa av de mesta vita på blomklasarna för en mer lemonadsmak.

Hoppas ditt blir bra nästa säsong. plastspännerna med lock tätslutande finns tex billigt på Biltema, värt attt ha till bärplockning och safttillverkning smile.gif

Lycka till! Hoppas vinet blev lyckat iaf.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 06:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon